SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty424 | Šest herců hledá Hamleta (pět inscenací v sezoně 2023/24)
Markéta Polochová

Šest herců hledá Hamleta (pět inscenací v sezoně 2023/24)

Jan Kott uvozuje svou studii slovy: „Bibliografie prací a studií o Hamletovi je dvakrát tlustší než varšavský telefonní seznam.“ (Kott, Jan. Shakespearovské črty, s. 71) Jistě, Hamlet zůstává jedním z nejdráždivějších dramat i zásadní hereckou příležitostí, a s ohledem na množství inscenačních a filmových zpracování či nespočet adaptací napříč žánry také interpretační výzvou. Jen u nás byl v rozmezí let 2010–2022 uveden patnáctkrát. (Pouze inscenací Shakespearova textu, ne variací na hamletovské téma, s těmi by číslo vzrostlo na dvacet čtyři.) Mezi ikonická ztvárnění se dnes řadí Schormovo a Macháčkovo ze sedmdesátých a osmdesátých let, z novodobějších provedení byla hojně diskutována Mikuláškova inscenace v Huse na provázku z roku 2009 (Psal o ní Mark Brown v SADu 6/2009 - Zklamaný milovník divadla.), v některých ohledech podobná jen o rok staršímu Ostermeierově nastudování (expozice obou, tedy pohřeb „v bahně“, byla prakticky totožná).
Není výjimkou, že se několik českých divadel během jedné sezony dramaturgicky shodne, oblíbená tradovaná legenda navíc praví, že v přepočtu se začne každou minutu někde na světě hrát nějaký Hamlet. Přesto je s podivem, že se v sezoně 2023/24 rozhodlo nejslavnější Shakespearovo drama uvést pět divadel napříč republikou: v září to bylo Městské divadlo Brno (režie Stanislav Moša; Hamlet – Michal Isteník a Martin Mihál) a Divadlo Petra Bezruče (Dodo Gombár; Josef Trojan), v prosinci proběhla premiéra v Klicperově divadle (Pavel Khek; Vojtěch Říha) a v Národním divadle (SKUTR; Pavel Ne- škudla), v květnu pětici uzavřelo Národní divadlo Brno (Martin Čičvák; Tomáš David).
Důvody, které k tomu inscenátory povětšinou z velkých scén vedly, si lze jen domýšlet. Je dnes Hamlet příslibem kasaštyku? Inspirovalo režiséry některé z předchozích uvedení a rozhodli se na ně navázat či polemicky reagovat? Stačí, že se jedná o tzv. maturitní kus? Nejdráždivější by samozřejmě byla imaginární situace, v níž by se přední české scény vědomě střetly v uměleckém hamletovském souboji. Nabízí se však možná prostší vysvětlení, a to Hamlet jako velká herecká příležitost pro mladé/nové herce v souboru. Pavel Neškudla po příchodu do Národního divadla ztvárnil jako první právě postavu Hamleta, a totéž platí i pro Martina Mihála po nástupu do angažmá v Městském divadle Brno; ani režisér Dodo Gombár se netajil tím, že hru nasazuje pro Josefa Trojana, který tou dobou v Divadle Petra Bezruče vstupoval do druhé sezony. U posledního jmenovaného se navíc opakovaně poukazuje na pouhých dvaadvacet let, shodný věk, v němž před pětadvaceti lety v tomtéž divadle Hamleta ztvárnil Richard Krajčo v oceňované inscenaci Jiřího Joska.
(Psal o ní Jan Kerbr v SADu 2/2000 - Na tahu tentokrát Bezruči -  a Jitka Sloupová v SADu 4/2000 - Enjoying Hamlet.) Po stejném časovém úseku, tedy rovném čtvrtstoletí, se k Hamletovi po předchozí verzi v Krobotově režii s Vladimírem Javorským v hlavní roli vracejí i v Národním divadle.

„Hamlete, odlož konečně tu čerň“ V případě inscenací Hamleta obecně platí jednoduché pravidlo: černou nezarmoutíš. Na jedné straně pohřební barva smutku, na straně druhé barva nejneutrálnější – a jak se zdá, jednou provždy hamletovská. Také pět letošních uvedení je víceméně oděno do černé; bezezbytku to platí o kostýmech, zhusta o scéně. Ve většině případů černá v kostýmní složce převažuje (Gombár, Khek), SKUTR přidává kontrastní bílé prvky v oděvu vybraných postav, u Čičváka některé zpočátku barevné kostýmy postupně zčernají. U Moši naopak čerň vládne beze zbytku. Scény jsou barevně rozrůzněnější: ušmudlaná žluť na stěnách u Bezručů, světelné sloupy v MDB, někde na pomezí pak stojí kontrastní, ostře bílý, přesvětlený tubus
à la nemocniční chodba na pozadí vyprázdněné černé scény v NDB.
Nejtemnější scénografii nabízí hradecká inscenace (Jozef Hugo Čačko). Nevelké jeviště se mění ve strohý, stísněný hrad, respektive jednu jeho místnost nebo chodbu: po stranách i vzadu, jen s průchodem uprostřed, ji obemykají černé stěny se zlatým lemováním, nahoře visí dominantní lustr, z nějž odpadají křišťály jako náznak úpadku království. Vysouvací lůžka představují hroby, stěny lze využít jako tabuli na psaní i polopropustný povrch pro stínohru, může se za nimi nacházet další prostor (Oféliina skrýš), průchod nebo skříň (police s luxusními dámskými botami, popřípadě lednice s alkoholem). Podobně ladí scénu v Národním divadle i Jakub Kopecký, který ale s tmavými odstíny pracuje opakovaně a systematicky. Jeho výprava je výrazně symbolická a zdůrazňuje téma rozkladu – lze ji chápat jako pitevnu s galerií, konferenční místnost a v ní zapíchnuté prapory s dánskými vlajkami vybledlými do odstínu šedočerné jako memento o pozvolném mizení jednoho státu, nebo také jako setmělou kostelní loď s rozetou.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.