Když režisér Viliam Dočolomanský propadne novému námětu, můžeme si být jistí tím, že to bude téma společensky závažné a zpracované se sugestivitou a živostí. Tak, aby v publiku zarezonovalo výraznými emocemi. Skrze ně se pak diváci mohou vztáhnout i k problému, který se jich zdánlivě netýká. Nemusejí mu porozumět racionálně, ale dotkne se jich na některé z jiných úrovní. V případě souboru Farma v jeskyni se navíc lze téměř s jistotu spolehnout na skvělé fyzické výkony, neboť performeři nesou ve své tělesné zkušenosti pečeť společného stylu. V současnosti má Farma na repertoáru dvě odlišné, a přece tematicky propojené inscenace: Commander se zabývá radikalizací mládeže, Český hrdina reflektuje dopady dezinformací. Inspiraci můžeme najít v medializovaných kauzách, obě díla se ale soustředí na člověka, který je nakonec vždy obětí, s níž můžeme soucítit.
Český hrdina, který měl premiéru letos na jaře, se z repertoáru Farmy v jeskyni vymyká svou satirickou polohou. Když však vedle něj postavíme předchozí inscenaci Commander, shledáme, že už v ní se objevuje, především ve filmu, který je její součástí, značný podíl humoru, byť černého a groteskního. Je to ovšem jen logické – témata jsou sama o sobě tak vážná, že po určitém odlehčení (nebo naopak „shození“) sama volají, aby se nepropadla do melodramatického balastu či bezvýchodné zatěžkanosti.
inspirováno skutečností Inscenace Český hrdina je inspirovaná prací novinářky Ivany Svobodové, která se zabývala mimo jiné případem penzisty Jaromíra Baldy. Ten se v roce 2017 pod dojmem dezinformací a ve snaze podpořit svého oblíbeného politika pokusil o atentát na železnici, přičemž předstíral, že za útokem stojí muslimští teroristé. Jeho odhalení, jež nebylo příliš složité a vedlo i k obžalobě a pobytu ve vězení, vrhlo světlo na mnohovrstevnaté bolestné téma. Strach, který populističtí politici rozdmýchávají, jejich vliv nejen skrze tradiční média, ale také prostřednictvím sociálních sítí, promyšlené tahy profesionálních dezinformátorů, kteří jsou placeni za propagandu – to je jedna rovina. Tou druhou je sama krutost a bezskrupulóznost takového jednání, schopnost zneužít bezbranné oběti, bez výčitek svědomí těžit z jejich slabých stránek a utvrzovat je v černobílém pohledu na svět. Obdobné téma je již námětem předchozího Commandera, který se zabývá zneužíváním dětí a mladistvých propagandou využívající herní design k získávání příznivců a členů pro extremistická hnutí. V jádru stojí tentýž problém: radikalizace člověka, který si neuvědomuje, že je manipulován a zneužíván, zneužití jistého druhu naivní touhy po hrdinství, zneužití obav o budoucnost, nedostatečného vzdělání, nedostatečné odolnosti. Nová média umožňují provádět takové manipulace v masovém měřítku. Český hrdina a Commander rozebírají obdobnou strategii zaměřenou na dvě zcela odlišné generace, přičemž ukazují, že tato strategie je univerzálně úspěšná u obou.
Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde
Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.
ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU