Fredrik Brattberg
Narodil se v roce 1978 v norském Porsgrunnu. Vystudoval skladbu u norského komponisty Wolfganga Plaggeho. Do roku 2008 se živil jako autor současné hudby. Jeho práce zahrnují široké spektrum skladeb od chorálních prací, operu až po komorní a orchestrální hudbu. V roce 2004 napsal společně s dramatikem Lance Woolaverem operu The Heart on the Door, která byla uvedena v kanadském Banffu. Jako dramatik debutoval divadelní hrou Amadee, někdo klepe (Det banker, Amadeus), kterou uvedlo Studentteatret v Oslu. O rok později byl jeho text Návštěva u Hansenových o půl sedmé (Besøk hos familien Hansen halv syv) vybrána na festival norské současné dramatiky. Absurdní hra vystavěná na půdorysu Ravelova Bolera pojednává o xenofobní rodině očekávající muslimskou návštěvu. Původní xenofobní postoj rodiny je opakovaně variován, až se z něj paradoxně stane silně antirasistický názor. Za pozdější hru Návraty (Tilbakekomstene; česky vydal SAD v čísle 3/2016), která podobným způsobem přehrává jedinou rodinnou situaci, mu v roce 2012 byla udělena prestižní Ibsenova cena. Ve hře Bylinky. Kachlovky. Hrnek (Urter. Komfyren. Koppen) se objevuje motiv dvojice, která se přestěhuje za naplněním svého snu o idylickém životě na venkově. Původní plán ovšem podle předpokladů dostane brzy trhliny.
V letech 2013-2015 byl Fredrik Brattberg také stipendistou norské organizace Dramatikkens hus zodpovědné za vývoj nových scénických textů. Díky této podpoře vznikla hra Otec dítěte matky (Faren til barnet til moren), kterou ve formě scénického čtení představilo Národní divadlo v Oslu.
V roce 2017 napsal pro brněnské divadlo Feste hru Dítě. Člun. (Barnet. Båten).
ZPĚT