SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty124 | Na západní frontě klid / Zelené koridory
anketa redaktorů Světa a divadla

Na západní frontě klid / Zelené koridory

Rok po úspěšné Moskoviádě, adaptaci fantaskního románu současného ukrajinského autora Jurije Andruchovyče, se Dušan D. Pařízek vrátil do Divadla X10 a s velmi podobným týmem zde připravil inscenaci Na západní frontě klid / Zelené koridory. Ta spojuje proslulý román Ericha Marii Remarqua s novou (Napsaná byla na zakázku divadla Münchner Kammerspiele, které ji uvedlo v dubnu 2023.) hrou současné ukrajinské dramatičky Natalie Vorožbyt. V první polovině dominuje trojice Martin Pechlát, Stanislav Majer a Jan Bárta v rolích spolužáků zmítajících se v šílených podmínkách fronty Velké války, ve druhé se pozornost přenese na trojici ukrajinských žen (Gabriela Míčová, Lucie Roznětínská a Antonie Rašilovová), které se po odchodu z napadené země protloukají v cizině.
Pařízek zůstává věrný svému osvědčenému stylu. Scéna je prakticky stejná jako v případě Moskoviády, hlavní akce se odehrávají na velkém čtvercovém praktikáblu umístěném mírně našikmo uprostřed jeviště, herci se převlékají a pohybují i v prostoru okolo, přičemž střídavě obsluhují dvojici meotarů. Projekce sestávají jak z předem připravených slidů, tak z efektů, které vznikají přímo na místě, de facto jako live cinema (několikrát se například po projekční ploše roztéká červená tekutina evokující krev). Zmíněnou projekční plochu tvoří v první polovině polystyrenový čtverec zavěšený nad jevištěm; poté, co jej Jan Bárta na závěr první poloviny (a během „rozehrávané“ přestávky -
Pauzu ohlásí titulek „během následujících dvaceti minut se nestane nic, co byste museli vidět“, herci nicméně zůstávají na scéně, kromě systematického ničení projekční plochy dojde na několik bojovně laděných monologů a zpěv.) rozmlátí na kusy, promítá se na zadní stěnu. Kusy polystyrenu evokující válečné trosky zůstávají ve druhé polovině inscenace volně rozházené po celém jevišti a komplikují tak herečkám pohyb. Celý hrací prostor je navíc ozvučený, a to tak, že například každé dupnutí způsobí burácivou ránu s dlouhým dozvukem.
Pro atmosféru první „frontové“ půlky jsou určující úzkostné a depresivní monology. Ty mohou mít podobu naturalistického popisu drásavých zážitků přímo z boje, ale i vzpomínek na čtrnáctidenní dovolenou, během které se ukazuje nepřekonatelné odcizení a neporozumění mezi těmi, kdo válečné hrůzy zažívali na vlastní kůži, a těmi, kteří zůstali doma. Příběhy trojice Ukrajinek (odehrávají se v Maďarsku a v Rakousku) jsou naopak spíše jaksi všednodenní a také méně jednoznačné. Jen výjimečně dojde na drastické popisy surovostí, kterých se dopouštěli ruští vojáci na civilních obyvatelích; typičtější jsou setkání s nechápajícími a neempatickými Rakušany nebo Maďary, ať už jsou vůči uprchlicím a Ukrajině naladěni vstřícně, nebo ne. Důležitou roli hraje i pnutí uvnitř samotné ukrajinské komunity: konkrétně je předvedeno na postavě herečky, které ostatní trpce vyčítají, že před začátkem války hrála v ruských seriálech. Ruku v ruce s tím jde i několik napůl ironických a napůl vážných evokací sporných osobností ukrajinské historie (a protiruských bojovníků), konkrétně Symona Petljury a Stepana Bandery, na což dojde v souvislosti s filmy, které o nich ona herečka natáčí.
Obě poloviny inscenace jsou do značné míry samostatné, viditelně se začnou propojovat až v úplném závěru, kdy se do „ukrajinského“ příběhu prolnou osudy vojáků z první poloviny – aniž by bylo zde nebo kdekoli jinde explicitně připomenuto, že se jedná o příslušníky německé armády. S tím souvisí i výrazný scénografický prvek, který ono spojení dále podtrhne: hrací plochu pokrytou bílým polystyrenem postupně zaplňují červené vlčí máky, tedy symbol tradičně spojovaný s první světovou válkou.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.