Původně jsem chtěl článek nazvat Náš starý holandský mistr, leč přeškrtnuté slovo by nejspíš mátlo. Bylo by však na místě. Jiří Kylián (ročník 1947) má svůj věk a zároveň vypadá faustovsky mladistvě. Navíc inklinuje k účtování, které je patřičné právě u starých mistrů, pěstuje je ovšem nepatřičně dlouho. Bilancoval totiž už před dvaceti lety v pražském Arcimboldovi 2000. Ne že by neměl důvod: rok před tím uzavřel své dlouholeté šéfování Nederlands Dans Theater. Určitě však nešlo o důvod jediný. Ne náhodou opatřil Michal Lázňovský své tehdejší povídání s Kyliánem titulkem Rozhovor nad hrobem (SAD 5/2000). Ten název byl míněn ironicky: jak kdyby bylo slovo hrob škrtnuté. Ironie a smysl pro grotesknost jsou Kyliánovi stále vlastní. Bylo to znát i při uvedení též účtujících MOSTŮ ČASU, a to v obou verzích, první z roku 2018 (tu připravil na objednávku oslav sta let od vzniku Československa), druhou o rok později. V Mostech času překlenul třicet let své práce (1978-2008), když v jedno spojil vždy čtyři choreografie, které měly původně premiéru v Nederlands Dans Theater. Obě verze byly odlišné v jediné položce, která ale poměrně výrazně měnila celkový charakter představení. Zatímco první Mosty času, jejichž premiéru přímým přenosem přenášela i Česká televize, byly v mých očích fascinujícím průřezem tvorby velkého umělce v běhu času, druhá na mě působila zcela kompaktně; duchem jde o ryze současné, přesněji nadčasové a – pánbůh mi odpusť superlativy – skvělé dílo. /…/
celý text ke stažení
KYLIÁN-MOSTY ČASU, choreografie Jiří Kylián, hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, dirigent J.Kyzlink a David Švec, Národní divadlo, 2018/2019