SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 423 | Specifika využití live cinema v loutkovém divadle
Veronika Švecová

Specifika využití live cinema v loutkovém divadle

Loutkové divadlo oproti činohernímu více pracuje s objekty, a tudíž je i zapojení (loutko)herce při práci s live cinema ve značné míře podřízeno tvorbě obrazů a nestává se tak často, že by byl centrem pozornosti čistě jen herecký projev. Následující díl má za cíl jednak obhájit a doložit toto tvrzení, ale především ukázat všechna možná specifika využití live cinema v loutkovém divadle na analýze konkrétních příkladů z dříve uvedených inscenací.
 

Zdokonalení iluze animace
Nejryzeji loutkovým využitím live cinema je určitě případ, kdy kamera snímá přímo vedené loutky. Již při sledování konvenčního loutkového představení máme jako diváci tendence si loutkovodiče ve prospěch divadelní iluze odmyslet. Uvědomujeme si samozřejmě jeho přítomnost, která bývá u iluzivních inscenací různě potlačována nebo naopak akcentována, ale pokud se loutkoherec snaží i sám sebe upozadit, upíráme pozornost čistě na pohyb loutky. Live cinema v tomto případě umožňuje vodiče vynechat úplně a na plátno díky vhodnému ořezu záběru promítat výhradně pohyb loutek.
Na tomto principu je založena zejména inscenace Chronoškriatkovia (Tomáš Kočinský, Barbora Klárová / Jakub Maksymov: Chronoškriatkovia, režie J. Maksymov, Bratislavské bábkové divadlo, 2019.), v níž se herci před kameru téměř nedostanou a v centru pozornosti jsou neustále pouze loutky. Toto použití live cinema se etablovalo ve vlastní subžánr, tzv. „puppet cinema“. Jedná se vlastně o loutkový film, před zraky diváků bezprostředně hraný i snímaný. Běžné loutkové filmy jsou natáčeny metodou „stop motion animace“ a užívají se v nich loutky bez vodicích nástrojů, jako jsou vahadla, dráty, nitě, čempurity a další. (Najdou se samozřejmě i výjimky, v nichž jsou loutky „přiznané” včetně metody vodění – např. Malý pán, režie Radek Beran, 2015. Poznámka redakce: o filmu psala Ester Žantovská v SADu 1/2017 - Dětem netřeba se podbízet). Proces tvorby je časově velmi náročný, jelikož jsou snímány jednotlivé fáze tzv. „frame by frame“ tedy snímek za snímkem. A teprve ty jsou pak následně propojeny v pohyblivý celek, k němuž je ještě ve studiu dotvořena a přidána zvuková stopa. V „puppet cinema“ se vše odehrává v reálném čase před zraky diváků. Animace tedy není digitální, ale analogová, divadelní. Rozhodně ale nejde jen o to, že by loutkoherci hráli před kamerou, „puppet cinema“ účinně kombinuje prvky divadelního i filmového jazyka (používá například fokus na detail a střih).
Pokud v záběru nevidíme loutkoherce, je pro nás iluze samostatného pohybu loutky ještě o to silnější. Zatímco loutky chronoskřítků v inscenaci bratislavského divadla jsou hybateli děje, v Kde domov můj? (Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček: Kde domov můj?, režie J. Vašíček, Divadlo Alfa, 2018.) mají přenášené animace spíše ilustrační charakter. Animací plošných objektů bývá vizuálně doplněn stručný popis nějaké historické události, např. když během vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava českou vlajku nahradí vlajka s hákovým křížem nebo pohybující se šablona skandujícího davu znázorňující různé stávky a demonstrace. V tomto případě je opět silná podobnost s animovaným filmem, tentokrát díky 2D povaze animovaných objektů spíše s kresleným. Nabízí se (i tematicky) například srovnání s naučným seriálem pro děti a mládež Dějiny udatného českého národa (2010-2012) v režii Pavla Koutského. Poněkud rozvedenější jsou pak výstupy jednotlivých československých státníků. Ty představuje textilní loutka (její ruce jsou voděny pomocí čempurit) s dřevěnou hlavou, na níž je připevněna fotka daného politika. Kombinace trojrozměrného objektu s dvourozměrným obličejem zde zapadá do zvoleného vizuálu. Jednotlivé postavy jsou díky fotografickým portrétům dobře rozeznatelné, trojrozměrná loutka má více možností pohybu než plošná loutka, ale díky plochému obličeji zároveň nenarušuje převládající rámec plošné animace. Na animaci takové loutky se navíc může podílet více skrytých vodičů a ještě zdokonalovat iluzi pohybu. Zároveň obě zmíněné inscenace pracují s tzv. dělenou interpretací. Loutky tedy v mnoha situacích mluví jiní herci než ti, kteří je animují.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do pátku, 1. září 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.