SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty124 | Interpretační pasti (28. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka)
Róbert Štefančík

Interpretační pasti (28. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka)

Na letošní přehlídce se představilo celkem dvanáct inscenací – osm zahraničních a čtyři tuzemské. Našli se mezi nimi i skuteční velikáni německojazyčné divadelní oblasti jako například režiséři Thomas Ostermeier, který přijel se svou slavnou adaptací knižního bestselleru Édouarda Louise Dějiny násilí z divadla Schaubühne am Lehniner Platz (poznámka redakce: Inscenaci byl věnován osmnáctý díl redakčního podcastu Záhledy), či Michael Thalheimer a jeho inscenace kontroverzní hry Venku přede dveřmi od německého expresionisty Wolfganga Borcherta. Můj článek se možná trochu nečekaně zaměří na tři úplně jiné inscenace, z nichž první dvě byly připraveny v podstatě profesními nováčky, o kterých se řada čtenářů doposud nemusela vůbec doslechnout. Zároveň představují poměrně koherentní trio teatrologických problémů soudobé divadelní postmoderny.

hlas opomenutých Festivalový autobus přepravuje každoročně diváky na inscenaci, již nebylo z provozních důvodů možné dovézt do Prahy. Tentokrát se vypravil do vídeňského Volkstheateru na hostování obskurní scénické show Ophelia’s Got Talent, kterou původně pro berlínské divadlo Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz připravila Florentina Holzinger. Mladá režisérka rakouského původu tvořící svá díla převážně na pomezí tance a performance art totiž aktuálně objíždí Evropu se svým největším divadelním projektem vůbec. (Na domácí scéně v německém hlavním městě ho však v průběhu podzimu nebylo možné zhlédnout ve víkendovém termínu, a bylo tak nutné navštívit jedno z jeho zahraničních uvedení.) Velkovýpravný spektákl v koprodukci celkem osmi institucí ze tří německy mluvících zemí (Na inscenaci se finančně podílely taktéž Productiehuis Theater Rotterdam, Tanzquartier Wien, Arsenic Lausanne, asphalt Festival, Gesneralle Zürich, Kampnagel Internationales festival a DE SPIEGEL.) o minutáži sto padesáti pěti minut budí od svého prvního uvedení kontroverzní divácké reakce a zájem médií, což jistě přispělo i k jeho pozvání na Berliner Theatertreffen 2023. (poznámka redakce: Právě z tohoto uvedení referovala o inscenaci v SADu 4/2023 již Barbora Schnelle Orgiastický rauš i formalistní eskapády. Florentině Holzinger se v tomto čísle věnuje též Eliška Raiterová.)
Jako hlavní rámec inscenace využívá zejména, jak již název napovídá, výchozí situace televizních talentových soutěží. Večer začíná excentrickým příchodem moderátora/ky v podobě androgynního piráta. Jeho představitelka má sice plnovous a prostřednictvím hlasové stylizace, gestiky i celkového držení těla vykazuje značně mužské chování, avšak po celou dobu se pohybuje (nejen) po jevišti bez kalhot či spodního prádla, tudíž se v každém okamžiku dávají divácké pozornosti na odiv i její ženské pohlavní orgány. Takto zásadní rozkol, předznamenaný již na samém počátku, bude příznačný pro celé toto opulentní jevištní dílo – jak v rovině vizuální reprezentace při práci s obraznou metaforičností, tak na všech ostatních úrovních koncepčního uvažování. Pirát/ka uvítá obecenstvo a následně se uřvaně teatrálním způsobem pokouší slézt z prvního balkonu do parteru, zatímco své neoholené přirození otírá o pozlacené štuky divadelního interiéru a činí to důkladně tak, aby divákům sedícím poblíž zajistila co nejlepší výhled mezi široce rozkročené nohy. Po moderátorském entrée přijde řada na slavnostní příchod poroty.
Do tří křesel na levé straně forbíny, neodmyslitelně vybavených proslulými červenými „bzučáky”, usedají donaha svlečené dámy. Dvěma z nich je daleko přes čtyřicet, třetí je o něco mladší, trpí dwarfismem a při chůzi si musí pomáhat malinkým chodítkem. V prvních pětačtyřiceti minutách sledujeme přehlídku talentů. Na scéně se objevuje jedna soutěžící za druhou a pomalu začíná být definitivně jasné, že aktéry dnešního večera budou výhradně ženy. Ty předvádějí své kuriózní schopnosti všeho druhu, od trapných pěvecko-tanečních výstupů, přes hltání mečů a ohně, artistních čísel na laně, až po aktivity přímo ohrožující zdraví či život – za všechny uveďme třeba probodávání kůže či gastroskopii (zavádění střevní sondy přes ústní otvor).

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.