SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty424 | Dvojičky (Divadelní svět Brno 2024)
Jakub Škorpil

Dvojičky (Divadelní svět Brno 2024)

Program patnáctého ročníku festivalu Divadelní svět Brno byl letos mimořádně rozsáhlý a orientovaný především na domácí scénu. Jistě k tomu přispěla i skutečnost, že se v jeho rámci konal celosvětový kongres profesní organizace kritiků AICT. Hlavními taháky festivalu byla taneční Kniha džunglí jinak (Jungle Book Reimagined) Akram Khan Company, která byla k vidění na úvod festivalu, a Zaměstnanci (The Employees) varšavského Studio Teatr, kteří festival naopak uzavírali. Náhoda tomu chtěla, že mně se podařilo vybrat si z nabídky jednotlivých dní tematické či žánrové páry.

polyfonie Nemám pohříchu hudební vzdělání a bývám na to občas kolegy upozorňován, když sahám po muzikologických termínech. Zaštítím se tedy pro jistotu definicí Wikipedie: polyfonie je takový typ skladby, který „… vytvářejí dva, tři, čtyři i více samostatných hlasů. Žádný z nich přitom není vedoucí, žádný doprovázející.“ Perfektně to sedí na dvojici inscenací se slovenskou i českou stopou – Hugov svet, který v Bratislavském bábkovém divadle režíroval Jiří Adámek Austerlitz, a Sbor, jenž se studenty absolventského ročníku Ateliéru fyzického di1 V tomto čísle o nich píše Vladimír Mikulka.
vadla DF JAMU připravil Andrej Kalinka. O prvně jmenovaném titulu psala v SADu 5/2023 Zuzana Timčíková, zaměřím se tedy primárně na ten druhý.
Pod Sborem je autorsky i režijně podepsán Andrej Kalinka, neméně důležitou osobou v tvůrčím týmu je však i dramaturg, choreograf a asistent režie Milan Kozánek. Právě oni dva pod hlavičkou sdružení Honey and Dust
(Dříve též Med a prach. Sdružení založil Kalinka v roce 201 spolu s Ivanem Martinkou, Jurajem Poliakem a Michalem Mikuláškem.) rozvíjejí koncept tzv. komplementárního umění. Zjednodušeně řečeno jde o dílo, v němž jsou si všechny „zúčastněné umělecké druhy, formy a média“ rovné a „před vznikem i v jeho průběhu je otevřená možnost, zda se jedná o představení, výstavu či například koncert“. Během přípravy inscenace se všichni zúčastnění pohybují v různých polohách, zkouší varietu žánrů a druhů a hledají svou autentickou polohu. Vzniknout tak má „komplexní projev“, který „v performanci funguje jako živý jazyk, v němž se jednotlivé «věty» skládají ze «slov», z nichž první může být řečeno hudbou, následovat může gesto nebo slovo, pak opět hudba nebo obraz, objekt atd.“
Právě posledně citovaný princip lze myslím ve Sboru sledovat velmi názorně a projevuje se tu primárně proměnlivostí v tu kterou chvíli dominujících vyjadřovacích prostředků (zde zejména pohyb, jazyk / rytmizovaná deklamace a zpěv). Inscenace na první pohled působí jako volné pásmo, ale zároveň – kdesi mimo přímé rozumové uchopení – navozuje pocit kontinuity a jakési vnitřní logiky při řazení jednotlivých výstupů i repetic motivů.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.