SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty622 | Jaké texty pro jaké divadlo? (současné německé divadelní hry a adaptace)
Barbora Schnelle

Jaké texty pro jaké divadlo? (současné německé divadelní hry a adaptace)

Jaké hry dnes vyhledává současné německojazyčné divadlo? Na to se do značné míry snaží odpovědět festival Autorské divadelní dny (Autor:innentheatertage), který se letos v berlínském Deutsches Theater konal po pětadvacáté. V roce 1992 ho založil intendant Ulrich Khuon a putoval spolu s ním ze Staatstheater Hannover přes Thalia Theater v Hamburku až do Berlína, kde se festival koná od roku 2010. V devadesátých letech chtěl Khuon bojovat za větší prezenci nové dramatiky na současném jevišti. To šlo ruku v ruce s fenoménem, kterému se v Německu říká „Regietheater“ (režijní divadlo) a který se vyznačuje potlačením jazykové složky inscenace na úkor režijní vize. Tento typ divadla nevyhledává tradiční dramata, pracuje spíše s adaptacemi či volnými interpretacemi klasických her, jejichž texty doplňuje o další intertextuální odkazy. Dnes je však situace jiná a současná dramatika je pevnou součástí repertoárů. Ba co víc, divadlo prezentuje projektové a participativní scénické tvary, dokumentární materiály, výsledky rešerší nebo kolektivní spolupráce. Pojem divadelního textu se stále rozšiřuje a redefinuje. Zároveň můžeme pozorovat i jiný fenomén – dramatická díla se čím dál více přizpůsobují inscenační praxi režijního divadla a nevznikají jako klasické dialogické útvary, ale jako postdramatické textové plochy a složité labyrinty tvarově otevřené nejrůznějším interpretacím. Dalším důležitým trendem je mnohojazyčnost – ve světě s velkými migračními pohyby se divadlo vymaňuje ze závislosti na jednom (národním) jazyku a ocitá se v polyglotickém světě, který je realitou čím dál většího počtu lidí.
Vedle prezentace vybraných textů dramatické soutěže (během tzv. dlouhé noci dramatiky jsou formou scénického čtení nebo i inscenačně prezentovány nové hry a porota vybere vítězný text) tvoří základ festivalu deset hostujících inscenací. U čtyř z nich bych se ráda zastavila.


 Jedním z vrcholů festivalu bylo jistě setkání dvou titánů německojazyčného divadla – dramatičky Elfriede Jelinek a režiséra Franka Castorfa, tedy přední postdramatické autorky a klasika „režijního“ divadla. Castorf se pokusil o jevištní dekonstrukci jelinekovské dramatiky již v roce 1995, kdy v Hamburku inscenoval Motorest aneb Dělají to všichni (Raststätte oder Sie machens alle) a přivedl na scénu obří Barbie s tradičním účesem Jelinek a s neonově blikajícím poprsím. Ve vídeňském Burgtheateru nyní Castorf uvedl aktuální text Jelinek s titulem Lärm. Blindes Sehen. Blinde sehen! (v doslovném překladu: Hluk. Zaslepené vidění. Slepí vidí!), reagující na pandemii, jejímž odrazovým můstkem se stal covidový hotspot – centrum zimních sportů Ischgl v Alpách. Horskou turistiku a její patriarchálně konotované drancování přírody má Jelinek v hledáčku již dosti dlouho. S chutí domýšlí paralely mezi mondénní elitářskou společností, která otevřeně zastává pravicově radikální názory (např. nenávist vůči cizincům) a současnou turistikou v luxusních rekreačních oblastech, jejichž symbolem jsou pro ni rakouské Alpy. Tyto souvislosti vystupují s velkou razancí v textech jako je třeba Totenauberg (prem. 1992), což je hra, která se celá odehrává v alpském prostředí a turistický průmysl je v ní přímo ztotožněn s fašizujícími tendencemi současné společnosti, na ni pak v tomto smyslu navazují i další texty jako V Alpách (In den Alpen, prem. 2002) nebo Dílo (Das Werk, prem. 2003).

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do čtvrtka, 22. prosince 2022.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA
ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.ceskatelevize.czhttp://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.