SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty224 | Druhá strana smíchu (podoby klasické komedie v současné Comédii-Française)
Vít Kořínek

Druhá strana smíchu (podoby klasické komedie v současné Comédii-Française)

V sezoně 2022/2023 se na repertoáru pařížské Comédie-Française objevily hned čtyři inscenace klasických francouzských komedií: Molièrův TartuffeLakomec, Feydeaův Brouk v hlavě a do češtiny nepřeložená hra Pierra de Marivauxe Le Petit-Maître corrigé (volně: Napravený nadutec). Šlo o celou třetinu repertoáru uváděného na hlavní scéně divadla, v historickém sálu Richelieu. To číslo nepřekvapí. Comédii-Française se tradičně přisuzuje poslání uvádět zejména hry pomyslného národního dramatického kánonu.
S rozhodnutím uvést klasický text vždy vyvstává otázka, co může říct naší současnosti. Umět si na tuto otázku odpovědět je pro divadlo typu Comédie-Française snad ještě o něco důležitější než u jiných scén: hrozí totiž nebezpečí, že dramaturgie některé klasické hry zařadí na repertoár jaksi „z povinnosti“ nebo „ze setrvačnosti“, bez skutečné potřeby dotýkat se jejich prostřednictvím současnosti. To je pak spolehlivá cesta k tomu, co Peter Brook označuje jako mrtvolné divadlo.
U zmíněných klasických komedií (ale snad i u klasické komedie obecně) mi otázka, proč je uvádět, připadá obzvláště pozoruhodná. Ne- ní pochyb o zábavném potenciálu dotyčných textů a o tom, že poskytují obrovský prostor pro komediantskou (až klaunskou) hru. Vedle toho se ale v době svého vzniku vyznačovaly i výrazným společensko-kritickým rozměrem, který byl někdy tak provokativní, že vedl k zákazům nebo bojkotu. Tato rovina ale v klasických hrách s postupem času oslabuje a k jejímu obnovení bývá často potřeba výrazný interpretační čin. Umělecky nijak méněcenným záměrem může být ale i vypuštění společensko-kritického rozměru a vznik čistě zábavné inscenace.

Feydeau, nebo Ibsen? Feydeauova hra Brouk v hlavě z r. 1907 patří k nejhranějším divadelním komediím vůbec. Většina současných českých inscenací, a to nejen komerčních, k ní přistupuje jako ke klaunérii, v níž jde primárně o zábavu. V době svého vzniku ale text vyzníval jinak: zachycoval soudobou měšťanskou společnost, odhaloval skryté tužby (zejména sexuální) jejích příslušníků a konfrontoval je s obecně přijímanou a veřejně proklamovanou morálkou. Vedle čisté zábavy tak feydeauovská fraška přispívala k duševní hygieně společnosti. Ne nadarmo Zdeněk Hořínek o Feydeauovi uvažoval jako o „komediálním Ibsenovi“.
Inscenace Comédie-Française se snaží využít společensko-kritický potenciál hry a reflektovat jejím prostřednictvím morálku dnešní měšťanské společnosti. Je to patrné i z výrazné aktualizace: režisérka Lilo Baur přenáší děj do současnosti a zasazuje ho do horské chaty v Alpách, kde finančně dobře zajištěná rodina pana Champsboisyho tráví vánoční svátky.
Zdrojem napětí se stává kontrast mezi zdáním a skutečností. Respektive mezi tím, jak se postavy snaží vypadat navenek, a jak se chovají za zavřenými dveřmi. Projevuje se to zejména v herectví. To je zprvu civilní, postavy vystupují seriózně a vzbuzují dojem, že takové lidi bychom mohli klidně potkat v každodenním životě. V krizových situacích se ale zásadně pro- mění: nastoupí výrazná stylizace a za většinou figur rozeznáme komediální typy.
Dobře je to vidět na expozičním dialogu paní Champsboisy (Anna Cervinka) a její přítelkyně paní Homenides de Histangua (Pauline Clément) z prvního dějství. Diváka se zkušenostmi s českými inscenacemi překvapí, jak dlouho je scéna nekomediální: dvě dámy sedí na pohovce a vedou vážný rozhovor. Opravdu to může připomenout Ibsena. Zvrat přichází v okamžiku, kdy paní de Histangua při psaní falešného milostného dopisu pro pana Champsboisyho podléhá vlastním erotickým představám a prožívá orgasmus. V té chvíli se projevuje jako ustálený typ naivky (díky čemuž také scéna nepůsobí oplzle).
Klíčové pro vyznění inscenace je pojetí dvojrole pana Champsboisyho a sluhy Boutona (Serge Bagdassarian). Režisérka neklade důraz na kontrastní proměny jejich představitele, přítomnost dvojníků vnímá jako prostý dějový fakt a záminku k tomu, aby se ostatní postavy při setkání s nimi projevily takové, jaké opravdu jsou. Podstatný zde není Champsboisy nebo Bouton, ale reakce jejich okolí.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.