SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty524 | Festival d’Avignon 2024
Anna Klimešová a Halil Ibrahim Yildiz

Festival d’Avignon 2024

Po našem příjezdu 1. července je Avignon překvapivě prázdný. Festival se letos koná v dřívějším termínu než obvykle kvůli olympiádě, která má vypuknout hned po jeho skončení. Jinak spíše ospalé historické město s letitými hradbami a rozkvetlými zahradami v průběhu prvních červencových dní pomalu ožívá, přibývají plakáty na stěnách, plotech, lampách... zkrátka všude, kde je možné něco zavěsit. Na každém kroku dostáváme letáky s pozváním na představení OFF programu. Těch mají letos diváci k výběru ďábelsky mnoho, přesně tisíc šest set šedesát šest.

Jako první navštěvujeme setkání European Theater Convencion (ETC) – jedna z největších evropských divadelních sítí organizuje koktejlový networking tvůrců a následnou panelovou debatu. Námětem diskuse je především současná politická situace, udržitelnost a nové technologie. V první části zástupci iniciativy Renew Culture Lisa Burger a Paddy Dillon prezentují Theatre Green Book (https://theatregreenbook.com/). Je to praktický nástroj pro udržitelné divadlo, do jehož fokusové skupiny se zapojilo několik divadel po celém světě. Vedle Národního divadla v Praze například i Deutsches Theater či Théâtre de Liège. Postupně dostávají slovo zástupci jednotlivých divadel a dalších iniciativ. V rámci debaty o současné politice, rozdělené společnosti a stoupajících nacionalistických tendencích se diskutuje o tom, pro koho vlastně současné divadlo vzniká. Oslovuje někoho mimo svou bublinu? Jaká je jeho sociální úloha a jaké existují současné trendy napříč širším názorovým spektrem? Jeden z hostů, maďarský režisér András Dömötör, momentálně působící v exilu v Berlíně, otevírá téma kultury, která pod tíhou změn demokratického systému v totalitní podléhá obrovskému tlaku a represím i ze strany dotačního systému. Hovoří o důležitosti role divadla v demokracii a potřebě o ní aktivně pečovat; na základě své vlastní zkušenosti zmiňuje i potřebu zbavit se naivity. Cláudia Belchior, prezidentka ETC a výkonná generální koordinátorka lisabonského Centro Cultural de Belém, popisuje divadelní instituce jako „...klíčové obránce demokratických hodnot a propagátory pluralitní společnosti, což z nich činí hlavní cíle pro ty, kteří se těmto ideálům brání. Pro ochranu kulturní svobody je nezbytné pochopit a zdokumentovat strategie, které tato hnutí používají. Tyto znalosti jsou nezbytné pro zajištění toho, aby divadla a další kulturní prostory mohly i nadále fungovat jako otevřené, demokratické prostředí, které odolává zastrašování a politickým zásahům.“
Potřeba otevřené debaty, ale i hledání strategie jak jednat, je o to palčivější v tyto dny, kdy v sousedním Slovensku dochází k podobným útokům na kulturní svobodu. Začátek festivalu je navíc zahalen v jakémsi šoku a obav z výsledků prvního kola parlamentních voleb, který vyhrála krajně pravicová strana Marine Le Pen. Umělecký ředitel festivalu Tiago Rodrigues píše registrovaným účastníkům email, kde ty, kteří mohou, vyzývá k účasti v parlamentních volbách a dává festivalu za úkol „podporovat demokratické hlasování a sdružovat všechny, aby blokovali extrémní pravici“. Naděje na změnu v druhém kole voleb nevypadá úplně dobře. Avignonský festival mobilizuje den před volbami všechny, kdo nesouhlasí s politikou Marine Le Pen a v rámci tzv. Avignonské noci pořádá akt setkání pro demokracii. A tak ze 4. na 5. července probíhá v Papežském paláci noc plná debat, proslovů, zpěvu a občanské soudržnosti. V neděli 8. července končí volby. Výsledky jsou jasné poměrně brzy a k velkému překvapení všech vyhrává levice sestavená z frakce pěti stran pohybujících se od leva do středu, druhý je Macron a třetí Marine Le Pen. Festival v Avignonu pokračuje.
Tiago Rodrigues a jeho tým se věnuje současným společenským tématům, kauzám a narativům. V rámci debat otevírá témata dotýkající se funkce a smyslu divadla, klade si otázky související s divadelními institucemi i divadelními festivaly obecně. Divadlo vnímá jako sociální prostor, ve kterém se s uměleckou vizí setkává současná žitá realita. Hlavní program, tzv. IN, by bylo možné popsat jako soubor současných tragédií neboli osobních příběhů bezvýchodnosti, úzkosti identity, souboje se systémem a státem.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do pátku, 8. listopadu 2024.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.ceskatelevize.czhttp://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.