SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty324 | Národní klenot nebo živá opera?
Radmila Hrdinová

Národní klenot nebo živá opera?

Motto: „Kdybych byl tušil, co Smetana z mé «operety» udělá, byl bych si také já dal větší práci a napsal mu lepší, obsažnější libreto.“ (Karel Sabina)

Když se řekne Prodaná nevěsta, následuje obvyklý dodatek naše národní opera. Smetanova v pořadí druhá z jeho osmi dokončených oper se stala opečovávaným klenotem, vizitkou českého umění, přísně střeženou relikvií. A přitom tomu tak původně rozhodně nebylo. Pokud už Smetana komponoval některou ze svých oper se záměrem učinit z ní slavnostní dílo, pak to byla Libuše. Prodanou nevěstou chtěl vyhovět volání po komické opeře, odvrhnout od sebe stigma wagneriánství a ukázat, že umí komponovat i v lehčím, národním stylu. A to tak, že sice lze čerpat z české lidové hudby, jak mu bylo doporučováno, aniž by ji nicméně bylo nutné pouze kopírovat.
Prodaná nevěsta je žánrově rozkročená mezi romantickou operou o věrném milování a situační komedií o přechytračení zkušeného dohazovače. Každá doba si v ní hledá svá témata a významy a posouvá ji směrem, který vyhovuje tomu, co skrze ni hodlá sdělit. V dobách ohrožení existence českého národa se stala symbolem národní integrity a slávy, časy méně dramatické se obracejí spíše k její komediální podstatě a k tomu, co z ní lze vyčíst o naší národní povaze. A nutno říci, že Prodaná nevěsta snese mnoho různých výkladů. I na půdě čistě operních inscenací bychom jich našli dostatek, od tradičních venkovských veselic v krojích a holubičkách, přes koncepce, které umísťují příběh Jeníka a Mařenky na pouť ve vídeňském Prátru, mezi paneláky nebo na zemědělskou skládku, až po spojení milostné intriky s politickým tématem bourání berlínské zdi.
Vykročení z operních domů směrem do činoherního či loutkářského prostředí nahrává Prodaná nevěsta už svou genezí. Libretista Karel Sabina, který se Smetanou spolupracoval už na jeho první opeře Braniboři v Čechách, nabídl v červenci 1863 komediální jednoaktovku, kterou mu skladatel obratem vrátil. Druhá verze z roku 1864 byla už dvouaktová a Smetana ji zhudebnil jako singspiel s mluvenou prózou místo zpívaných recitativů. Zatím ještě bez Mařenčiny árie Ten lásky sen a řady dalších, dnes populárních hudebních čísel. Zato obsahovala moralistní kuplet Principála a Esmeraldy jakožto ústupek dobové konvenci – s tématem opery souvisel jen volně skrze motiv komediantství ve smyslu přetvářky.
(„Ten staví se svatouškem, očima kroutí, / však hledí, kde koho by mohl ohnouti. / Zde druhý zas, jak by měl v kapse tisíce, / má lokaje, koně – a dluhů nejvíce. / Tak všudy za larvou tvář jiná se kryje / a před světem hraje se jen komedie. / Mnohý, jenž se doma jen mazlí se svou ženou, / na ulici pádí za každou fiflenou. / Tam hlupec si natřel po těle glasury, / a myslí, že cvikr je odznak kultury! / Tak všady za larvou tvář jiná se kryje / a před světem hraje se jen komedie /.../“ Prodaná nevěsta, program k inscenaci, Národní divadlo, 1992, s. 78.) Během dalších šesti let prošla Prodaná nevěsta ještě řadou změn, než spatřila světlo světa jako tříaktová, plně prokomponovaná opera se všemi hudebními čísly v pořadí, jak je známe dnes. Drobnou historickou pikantností je, že za výslednou podobu vděčíme do značné míry cizině. Jednak Pařížské opeře, kam Smetana svůj opus poslal v naději na uvedení, ale také Carskému divadlu v Petrohradu, kde byla Prodaná nevěsta uvedena rok po pražské premiéře a které požadovalo tříhodinovou kompozici se vším všudy, jak se na velkou a důstojnou operu sluší. V této podobě měla pak Prodaná nevěsta premiéru 25. září 1870 v Prozatímním divadle v Praze.
Svou původní, napůl činoherní podobou láká Prodaná nevěsta k nejrůznějším zpracováním i divadelníky mimo tradičně pojatou operu. Činoherních či loutkářských adaptací bychom napočítali na desítky, a některé z nich se svou hudební i jevištní nápaditostí zapsaly nejen do inscenační tradice Smetanovy opery, ale i do novodobé historie českého divadla. Za všechny si v chronologickém pořadí připomeňme alespoň ty nejznámější. Především dnes již legendární loutkářskou adaptaci Prodané nevěsty režiséra Josefa Krofty pro Divadlo Drak z roku 1986 s hudební úpravou Jiřího Vyšohlída. Jen o rok později měla premiéru inscenace Prodaný a Prodaná v Divadle na provázku, spojující původní příběh s politickým tématem životních osudů Karla Sabiny. Byli pod ní podepsáni režisér Peter Scherhaufer a skladatel Miloš Štědroň, skutečným autorem však byl dramatik Milan Uhde, který se ještě tehdy na plakátě objevit nesměl. K nejznámějším adaptacím patří i divácky populární Prodaná nevěsta aneb Pojď domů, ona brečí, která se v režii Jana Schmida a hudební úpravě Miroslava Kořínka hrála ve Studiu Ypsilon od roku 1996 plných šestadvacet let.
(poznámka redakce: O inscenaci psal v SADu 5/1996 Jiří Černý- (Ypsilonkou rozpoutaná Prodaná)
Z činoherních adaptací připomeňme i Prodanou nevěstu režiséra Vladimíra Morávka premiérovanou v Klicperově divadle v Hradci Králové v roce 2004. A z nedávné doby pak inscenaci s předlouhým názvem Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018, kterou se studenty Katedry alternativního a loutkového divadla pražské DAMU nastudovali Petr Erbes a Boris Jedinák (poznámka redakce: O Morávkově hradecké inscenaci psala v SADu 1/2005 Lenka Šaldová - O českém národě nad nejnárodnější českou operou); o Prodané nevěstě na prknech… Tereza Pavelková v SADu 1/2019 - Prodanka a Zbyhoň aneb o Češích)., nebo těšínskou činoherně hudební Prodanou nevěstu ve společné produkci České scény Těšínského divadla a Loutkové scény Bajka (režisér Petr Kracik se inspiroval původním Sabinovým libretem i Prodanou nevěstou hradeckého Draku). Každá z těchto insce- nací přistupovala ke Smetanově opeře s jiným záměrem a mířila na jiné okruhy diváků, nicméně za společný rys všech adaptací Prodané nevěsty mimo operní prostředí lze označit fakt, že se na půdorysu Sabinova libreta i Smetanovy hudby zabývaly tématem české národní povahy a identity.
Pro tři poslední inscenace Prodané nevěsty, které se hrají mimo klasické operní domy, to ale tak zcela neplatí. Spojuje je sice snaha o vykročení z inscenační tradice národní opery i operních konvencí, ale každá z nich akcentuje jiné hodnoty v souladu se svou cílovou diváckou skupinou.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.