SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 423 | Několik cest po makrokosmu (z výstav zemí a regionů na PQ)
Barbora Etlíková

Několik cest po makrokosmu (z výstav zemí a regionů na PQ)

Na Pražském Quadriennale jsem letos strávila tři dny, a to především v halách 11, 13 a 17, kde probíhala soutěžní Výstava zemí a regionů. Mým hlavním cílem bylo sledovat, jakými směry se ubírá současná scénografie. Bez ohledu na to, jestli lze instalace v pavilonech ještě označit za scénografii nebo už za samostatná multimediální díla. A s vědomím, že za tři dny by nebylo v ničích silách věnovat všem expozicím tolik pozornosti, kolik vyžadovaly. Téma letošního ročníku znělo RARE/Vzácný a způsob, jakým ho ten který tvůrčí tým zpracoval, většinou dobře ukázal, co kdo považuje za hodnotné. Výrazným rysem celé výstavy, jehož si mohli či dokonce museli návštěvníci všímat, byla digitalizace kurátorských popisků a většiny ostatních organizačních materiálů (dělo se tak pravděpodobně se záměrem ekologické udržitelnosti).
Bylo příjemné odnést si domů jen malou brožurku s QR kódy, namísto bichle, která by za čas nejspíš putovala do kontejneru na papír. Nicméně zároveň to vytvářelo psychologickou a někdy i technickou bariéru mezi návštěvníky a organizátory. Při pomyšlení na nákladnost celé akce se nabízela otázka, zda ono gesto za takové odcizení stálo. Jakmile jsem se obeznámila s mírou digitalizace, hned mi bylo jasné, že ke společné návštěvě nepozvu kamarádku používající zásadně staré modely mobilních telefonů bez přístupu k internetu. A ani opatrného kamaráda, který se nikdy nepřipojuje k veřejným WiFi, protože to – zcela objektivně – není pro uživatele stoprocentně bezpečné. Nemluvě o té části rodiny, která považuje používání mobilních dat za luxus a je podle nich správné se k němu uchýlit pouze v případě nouze. Zkrátka letošní PQ bylo jen „pro někoho“, případně vyvíjelo na některé návštěvníky tlak, aby překročili své obvyklé standardy.
Není to nic, co bych chtěla či měla právo organizátorům vyčítat – prostě sledují aktuální tendence technologicky vyspělých zemí, podávají o nich zprávu a drží s nimi krok. Tyto okolnosti však považuji za příznačné balancování na hraně potřebných ekologických opatření a nuceného i problematického přesunu veřejných interakcí do digitální sféry (kritizovaného dokonce i z ekologické perspektivy). Svět přesouvající se do virtuální oblasti reflektovaly z různých perspektiv také vystavené instalace. V jejich kontextu doznala aktualizace slavná formulace kanadského teoretika Marshalla McLuhana: „Medium is message.“

nadhled i přehlížení Některá díla se mnou komunikovala úplně jinak a snad i intenzivněji skrze detail, jejž zachytili a publikovali na sociálních sítích náhodní známí. Bylo snazší je vnímat takto zarámované, než když jsem v hale stála přímo před nimi. Obklopená množstvím podnětů přicházejících ze všech stran, snažila jsem se zvolit nejvhodnější z mnoha nabízených cest, kudy do díla proniknout. Například instagramová fotografie plísňové houby podobné bavlněné či plstěné látce, anebo klíčící šalvěje hispánské a vojtěšky pořízené v katalánském pavilonu s názvem SKLIZEŇ (CROP) působily mnohem víc jako z postapokalyptického světa než v reálném prostoru Pražské tržnice. Fyzická přítomnost na druhou stranu umožňovala vnímání na více rovinách. Pavilon tvořila objemná hromada mokrých zmuchlaných kostýmů, údajně náležejících Národnímu katalánskému divadlu, rovnoměrně prorostlých houbami a výše zmíněnou florou. U každé kupičky se nacházel QR kód, po jehož načtení si mohl každý z diváků poslechnout v zapůjčených sluchátkách její příběh. Život látek, které se proměňovaly vlivem humidity, salinity či vysokých teplot, stál v popředí, zatímco příběhy lidí či antropomorfních bytostí doléhaly k posluchači či posluchačce zpovzdálí, jaksi druhotně. Úhel pohledu, z něhož se tu pohlíželo na svět, lze označit za makroperspektivu: tím podstatným je zde velký celek přírody na planetě Zemi a všech komplexních změn, které v ní probíhají. Mikrokosmy typu konkrétních lidských těl v tomto pohledu existují jako něco, s čím se musí počítat, ale co zrovna není středobodem uvažování. Druhá rovina vnímání, k níž bývali náchylnější spíše náhodní kolemjdoucí, již pozorovali dění v pavilonu zpovzdálí, působila mnohem odlehčeněji a vyvažovala pochmurný postapokalyptický podtón té postantropocentrické. Zaměstnanci a zaměstnankyně Národního katalánského divadla instalaci pravidelně obcházeli a rozprašovali po jejím povrchu vodu, aby měly rostliny vláhu. Jejich počínání působilo hravě a dojemně – jak se s pečlivostí i s potěšením starali o to, aby jejich umělecké dílo doslova správně rostlo.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do pátku, 1. září 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.