SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty622 | Catinca Drăgănescu – režisérka, která ví, co chce
Alina Epîngeac

Catinca Drăgănescu – režisérka, která ví, co chce

V čem spočívá úspěch divadelního režiséra? Je to sláva, ocenění, tržby, množství sledujících a komentářů na sociálních sítích, počet vystoupení v médiích? Divadelní režisér je málokdy hvězda. Důležitější než široké povědomí o jménu či proslulost jednotlivých inscenací je celková váha jeho práce, to, jaký odkaz je s jeho jménem spojen. Jak dobře zná své řemeslo, kolik diváků dokáže silou svého umění strhnout. Divadelní prostředí je přesycené nápady a proklamacemi a novými formami a mnoha a mnoha slovy, která mají veřejnost přesvědčit o významu toho či onoho uměleckého projevu; režisér, který mluví málo, o to víc však tvrdě, důsledně a pilně pracuje, je větším přínosem než ti, u nichž se může zdát, že o svém divadle raději vykládají, než aby jej doopravdy dělali.
Catinca Drăgănescu (1984) představuje silný hlas rumunské divadelní režie. Za více než patnáct let práce na divadle se trpělivě, cestou pokusů i omylů dopracovala k osobitému a smysluplnému stylu. Kariéru přitom začala budovat opatrně a respektem k práci rumunských režisérů starší generace. Vystudovala metodu Davida Esriga
(David Esrig, narozen 1935, je rumunský režisér, žijící a pracující od začátku sedmdesátých let v Bavorsku. Athanor Akademie založil v Pasově jako instituci pro pokročilé herecké vzdělávání. ) na Athanor Akademie für Darstellende Kunst v bavorském Pasově a navázala doktorským studiem; její disertace “Lucian Pitilie – antimodel jako model” pojednávala o jedné z klíčových postav rumunského divadla i filmu, režisérovi Lucianovi Pitilie (1933–2018). Jako režisérka pracovala ve státních i nezávislých divadlech, nevyhýbala se klasickému repertoáru, zároveň ale psala vlastní scénáře, překládala a vyhledávala obtížně inscenovatelné texty. Má tak za sebou setkání s dramatiky zcela odlišného stylu od Vyrypajeva po Čechova, od Mayenburga až po shakespearovský remix, nastudovala hru Ibsen Incorporated současné rumunské autorky Mihaely Michajlové, adaptaci Huxleyho Krásného nového světa nebo rumunsko-anglickou one woman show Lumea dinăuntru/ World Within podle Johna Elsoma.
Drăgănescu na sebe nestrhávala tolik pozornosti jako někteří jiní režiséři z její generace, nechyběla jí však odvaha experimentovat a vytrvalost pokračovat dál i v případě neúspěchu. Několik let například pracovala na inscenaci Genetových Služek, která se nikdy nedočkala premiéry, její verze Tří sester nepřesvědčila ani publikum ani odborníky; vlastní hry se jen postupně vyvíjely směrem k propracovanější struktuře, relevantním příběhům a postavám. Příkladem může být autorská inscenace Rovegan v bukurešťském nezávislém Centru pro výchovné divadlo Replika (orientovaném na sociální a politicky laděné projekty), která pohádkovou formou pojednávala o exodu Rumunů hledajících práci v zahraničí. Pracovala přitom na scénách nejrůznějšího typu, nejen v Rumunsku (od alternativních prostorů až po Národní divadlo Bukurešť), ale i v zahraničí. V roce 2021 měla například premiéru performance Millennial History, kterou společně s hudebnicí Andreou Voets vytvořila v Holandsku pro amsterdamskou skupinu Resonate Productions, a která pojednává o tom, jak významné události posledních desetiletí viděli příslušníci generace tzv. mileniálů.
(Kromě změny režimu v Rumunsku - na který se zaměřila Drăgănescu -  projekt připomíná vraždu protimafiánského soudce Giovaniho Falconeho na Sicílii, tzv. troubles v Severním Irsku a sjednocení Německa. )

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do čtvrtka, 22. prosince 2022.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA
ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.ceskatelevize.czhttp://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.