SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | homepage | otevřené archivy | Marie Boková | Levá strana scénáře (herci v Terase)

Levá strana scénáře (herci v Terase)

Štíhlá tmavovláska začíná svižně stoupat po žebříku krytém levým portálem téměř do provaziště; zdola jsou vidět sotva její červené lodičky.
Rozcuchaný muž v bílé košili dělá na sebe do zrcadla příšerné grimasy, chvílemi trénuje i křečovité úsměvy.
Dáma v brýlích a perlovém náhrdelníku přeměřuje - s výrazem naprostého soustředění, tiše si počítá - pravidelnými kroky pokoj.
Vysoký vzpřímený gentleman v černých brýlích buší slepeckou holí kolem sebe tak šikovně, že pokaždé někoho zasáhne.
Liánovitý éterický blonďák postává malebně na schodech a umně pohazuje kšticí pečlivě nacvičeným způsobem; jeho vlasy si žijí samostatným životem.
Prošedivělý človíček ustaraného vzezření a suverénního chování se drží žlutého telefonu jako záchranného pásu.
Žena impozantních proporcí a hyperkorektního vzhledu se blíží chůzí plnou napětí; kráčí, stoupá vzhůru, pokleká, uléhá - je v takřka nepřetržitém, bohatě odstíněném pohybu.
(Takových a podobných poznámek, detailů a popisů jednání by mohlo být na pomyslné „levé straně” textu - jehož „pravá strana” neprozrazuje kromě holých replik nic - jistě mnohem více. Možná i víc, než činí rozsah Carrierovy hry Terasa.)

Madeleine - Marie Málková Dlouhé minuty zdánlivě neúčastného postávání - ve skutečnosti napjatého čekání - jsou prolamovány hektickou pohybovou aktivitou. Nádherná, chladná i skrytě vášnivá tygřice umí snad všechno: tančit, šplhat, zápasit i podlehnout, efektně se zhroutit, stavět se mrtvou, vznosným dramatickým gestem a postojem zrelativizovat banální sdělení, afektovaně odplout ze scény. A pak - pro změnu - opět ustrnout s odtažitým výrazem někoho, kdo tu vlastně ani není. Složitá pohybová (i pocitová) partitura „soubojů” s mužem, jehož se tato záhadná žena chystá právě opustit, je šokující protože zcela nečekaná, velmi vynalézavá a provedená s bravurou zkušených artistů. Začne se násilným rvaním oděvních svršků, pokračuje se zuřivým milostným zápasem na podlaze (odkud ovšem on odskočí panu Astrukovi pro svačinku), aby se zakončilo opět v bodě nula. Madeleinin chladný postoj.
V nejmenším se jí to netýká, ale vše, co koná, provádí s absolutním nasazením. Vytváří tak pocit, že tu je i není. Odchází i zůstává.
Do ničeho nevstupuje - a přitom je středem lehce nepochopitelného dění. Ona jediná se nevzpírá větrné smršti, jež vtrhne do bytu a všemi cloumá. Zatímco se ostatní zoufale snaží udržet na nohou, klopýtají a padají, Madeleine je sem zvenčí větrem vnesena a její vlání se změní v divoký, ale poddajný tanec. Neklade odpor, poddává se vichru ráda; není vláčena, je srozuměna s tímto okamžikem, stejně jako se svým nejasným osudem.
Etienne - Igor Chmela Uprostřed nejvášnivějšího obléhání Madeleine se zvedne a beze slova jde do kuchyně, aby nakrmil neznámého pana Astruka, a po tomto intermezzu se znovu vrhá na rozzlobenou ženu. Teatrálně popadne její červený kufřík (jehož obsah byl zpochybněn - jsou v něm opravdu jen šperky a prádlo?): podlahu zaplaví spousta červených jablek. Zhrzený mladík nakousne tolik jablek, co zmůže, a zdevastovaná je nahází zpátky do kufru. Bledou melancholickou tvář si ustavičně hyzdí nejroztodivnějšími grimasami (též odpudivě šilhá), jimiž komentuje vše, co nechápe - a je to opravdu všechno kolem. Zároveň se však ničemu nediví. Ambivalentní? Fatalista? V tom si mohli být s Madeleine kdysi blízcí. Opuštěná pozdní svačina s Mauricem - dva ztracenci nad výtečnou paštikou a lahví vína - je vpravdě dojemná.
Generálová - Jorga Kotrbová Nehnutá maska železné dámy, ovládající se za (skoro) všech okolností, zřetelně napoví, kdo je v té rodině opravdovým generálem. Vzorně upravená madame s patinou naftalinové důstojnosti tluče holí do stěn (je ta ložnice skutečně tichá?), nedůtklivě hodnotí krb, odsuzuje pohledem a intonací, ke slovní kritice se příliš nesnižuje. Když se vrátí s manželem, je ještě vznešenější, ještě sarkastičtější, občas šlehne i jeho. Slova na „p”, jimiž líčí generálovu kariéru („ponižování, postup, povýšení, penze”), vypaluje jako políčky; co slovo, to krok imaginární vojenské přehlídky - přehlídky ztracených iluzí. Silně bizarní portrét, dovršený náročným výběrem precizních detailů.
Generál - Leoš Suchařípa Je opravdu nevidomý? S bílou holí zachází až moc obratně. Těsně před krásnou Madeleine řekne rozverně: „Ahoj!” (Ona mu ovšem odpoví jako vzorná školačka - „Dobrý den.’” Je honosný i směšný zároveň. Pokojně se nechá vodit a postrkovat svou hroznou ženou, ze své výše to může i ignorovat. Poměrně pozdě zjistí, že je byt plný lidí, a začne se bavit. Ožije zejména tehdy, přijde-li řeč na nebezpečí. Maurice - Karel Dobrý Jako by se měla každou chvíli přelomit či zhroutit, tak nestabilně působí dlouhá hubená bytost, něco mezi klukem a holkou. Bytost mimo reálný čas a prostor však začne kupodivu energicky, neomaleně balit Madeleine - vyzývá ji, aby s ním okamžitě odešla, že bude po prvním šoku velice spokojená. Ji to - taky kupodivu - dost baví. Maurice se zřejmě nepodobá žádnému z mužů, které zná. Rozhodně ne těm přítomným. Afektovaně, ale i ladně přesouvá svou neuvěřitelnou fyzis z místa na místo. Když je svázán závěsem, hadovitě se ze zajetí vykroutí. Na jeho obratnost a unikavost platí jediné - masáž, nekompromisně provedená agenturní pracovnicí. Maurice leží na zádech jako bezmocná oběť, zutý, a prosí „ponožky ne” Povaha jeho vztahu s panem Astrukem je jasná i nejasná, nakonec jde každý svou cestou: Astruc prchá, „pravděpodobně stopem”, Maurice se zdrží na tu výtečnou paštiku s lanýži.
Astruc - Bohumil Klepl V aktivitě se mu vyrovná jen Žena z agentury. A ještě v něčem - v osamělosti. Milá otevřená tvář, bezelstný kukuč, prosebné intonace, to vše je v křiklavém, neuvěřitelném rozporu s Astrukovým chováním: jako „zájemce” o byt okupuje okamžitě celý prostor, telefonuje, úřaduje (neznámo co vlastně), dělá si pohodlí, zaměstnává ostatní drobnými úkoly s drzou samozřejmostí. Nejlíp plní jeho přání somnambulní Etienne - ledabyle požádán návštěvníkem o nějaké sousto, udělá si pauzičku v trápení Madeleine a přinese z kuchyně sýr a láhev, aniž se čemukoli podiví. Když tam Astruc všechno zkonzumuje (ta vajíčka si berete s sebou?), zmizí, aby se časem objevil v pyžamu a nakvašeně žádal o klid (už jsem skoro spal). Zábavná a záhadná existence, simulující nakonec snad tajné poslání, prchající marně sama před sebou.
Žena z agentury - Natálie Drabiščáková Nepřehlédnutelný zjev karyatidy, která jen drobným nedopatřením či přehlédnutím nefunguje jako sexuální symbol. Je to Žena s mnoha „P” - a nikdo z pánů to jaksi nevidí. Je schopná, výkonná, houževnatá, chápavá, obětavá, zodpovědná; navíc masérka, psychoterapeutka, k tomu se ráda směje a touží opustit nějakého muže. Ale koho? Žena je zbudována z kontrapunktu razantního vystupování, letmých projevů plaché, neobratné, osamělé a stárnoucí slečny, a z monumentální figury (tvarované těsnými kostýmkovými šaty, kanárkově žlutými, a vyčesaným drdolem). Její pozoruhodné pohyby, především originální chůze vychází z virtuózního ovládání pánve: nejsvůdnější možné vlnění boků, pevné dlouhé nohy si sebevědomě vykračují v elegantních lodičkách, vypjatá ňadra působí jako předsunutá hlídka, koketní úkroky stranou na jehlových podpatcích. Žena z agentury, mademoiselle beze jména, provozuje tajemný tanec. Úžasně tak zapadá do fascinujícího propletence záhad, odehrávajících se na terase…

ZPĚT

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.