SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty324 | Silná Nora tří autorek (v Münchner Kammerspiele)
Zuzana Augustová

Silná Nora tří autorek (v Münchner Kammerspiele)

Nora provokuje tvůrce i diváky už skoro sto padesát let. Německý filmový a divadelní režisér Rainer Werner Fassbinder natočil podle Ibsenovy hry v roce 1973 televizní film Nora Helmer. Přesně sto let po vzniku hry, v roce 1979, napsala Elfriede Jelinek pomyslné pokračování pod názvem Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společností. Přestože zasadila děj do dvacátých let dvacátého století, šlo jí o zobrazení nadčasového mechanismu patriarchální společnosti, jejíž pravidla dělají z žen komplice mužů ve směnném obchodě s ženským tělem, což při vší snaze o emancipaci vede její hrdinku paradoxně zpátky tam, odkud odešla, jen poněkud rozčarovanou a „opotřebovanou“.
Nora s podtitulem Thriller a v úpravě tří současných dramatiček – izraelské autorky žijící v Německu Sivan Ben Yishai, Rakušanky Gerhild Steinbuch a chorvatsko-švýcarské spisovatelky a režisérky Ivny Žic – měla před rokem a půl premiéru v Münchner Kammerspiele v režii Felicitas Bruckner. Není jistě náhoda, že na aktualizaci dramatu, jež se v sedmdesátých letech dvacátého století stalo kultovním pro feministické hnutí v Německu, se podílely skoro výhradně ženy. A podobně jako Jelinek, učinily z Nory velmi zdatnou komplicku mužů a mužského vnímání světa. Režisérce Felicitas Bruckner se ve spolupráci se scénografkou Vivou Schudt podařilo přínos tří autorek k textu v inscenaci skvěle sjednotit do organického tvaru.
Yishai připsala prolog, ve kterém všech pět účinkujících sedí na předscéně za stolem a probírá své role. Nechybí ani Chůva v podání Thomase Schmausera. Ten sice v samotné inscenaci hraje postavu Krogstada, ale do prologu jakožto Chůva vnáší sociální motiv, který se v Ibsenově textu vyskytne až na začátku druhého jednání: představitelka Nory se Chůvy ptá, jak mohla přenést přes srdce, že opustila vlastní děti a vychovávala jako malou ji a pak její děti. Chůva odpovídá, že neměla jinou možnost – z ekonomických důvodů. Nepoměr týkající se žití mateřství ve vyšší střední třídě a nižší společenské vrstvě však zdaleka není záležitostí čistě historickou. Stačí si uvědomit, jak žily dávno před válkou mladé Ukrajinky u nás nebo třeba v sousedním Rakousku, kde vydělávaly na celou rodinu, zatímco jejich děti vychovávali na Ukrajině prarodiče. A často tak žijí i dnes, kdy na Ukrajině zuří válka. Herci a herečky se v prologu prezentují jako psychofyzické typy, jež pak ztvárňují i v ději hry. Zároveň se tu nastoluje vysoká míra autenticity, kterou si aktéři v inscenaci i nadále uchovávají, nejvíce ovšem Katharina Bach v roli Nory. Dá se říci, že hraje více sebe jako osobnost a představitelku Nory než postavu samotnou. U ostatních je míra převtělení do postavy vyšší, ale třeba i Edmund Telgenkämper jakožto Nořin manžel Torvald Helmer přejímá z prologu určitý fyzický postoj a mírně arogantní machistická gesta, jimiž shazoval představitelku Nory při hovoru u stolu a která přenáší o do svého vztahu k Noře jako postavě. Souhra Telgenkämpera a Kathariny Bach v rolích Torvalda a Nory se přesto, nebo právě proto vyznačuje intenzivním tělesným kontaktem s trvalým sexuálním podtextem. Výrazně starší Torvald si při každém útržkovitém rozhovoru posazuje Noru na klín nebo ji k sobě vstoje tiskne a příliš nevnímá obsah konverzace.
Spoustu komických efektů vyvolává v prologu mírná šikana Vincenta Redetzkiho kvůli roli němého pošťáka, a to hlavně ze strany suverénní Kathariny Bach. Údajný představitel bezvýznamné role pak několikrát odchází, navzdory aroganci kolegů se dlouze klaní, loučí se s publikem a opět se vkrádá na scénu (nicméně v samotné hře pak paradoxně ztvárňuje jednu z důležitých postav, doktora Ranka).

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA / ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU


DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.