SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty622 | Hypertextově odkazovat v bílém (Už není třeba dělat vůbec nic v Divadle v Dlouhé)
Barbora Sedláková

Hypertextově odkazovat v bílém (Už není třeba dělat vůbec nic v Divadle v Dlouhé)

 programu k inscenaci Jana Friče Už není třeba dělat vůbec nic, se mimo jiné objevuje následující citát Heidi Hornáčkové: „Z fyziologického hlediska se dá říci, že klasický model divadelního představení přímo vybízí svým charakterem ke spánku. Představení probíhá zpravidla ve večerních hodinách, v nichž jsme zvyklí odpočívat, akce se odehrává v potemnělých prostorách, kde je divák usazen do pohodlné statické polohy v divadelní sedačce. Jeho tělo dostává všechny potřebné impulsy, které u člověka mohou vyvolat automatickou odpověď organismu v podobě spánku. /…/ Zážitek boje těla, jeho aktuálního fyzického a psychického stavu a záměru aktivně plnit úlohu diváka (mít zájem, sledovat děj odehrávajícího se příběhu, intelektuálně se povznést, žít plnou přítomností, atp.), může někdy působit až traumaticky.“ Po zhlédnutí představení se nemohu ubránit myšlence – do jaké míry má tvůrčí tým v úmyslu aktivizovat diváka? Co když se jenom snaží vytvářet natolik neutrální a nevýrazné prostředí, že lze nejen stěží udržet pozornost, ale skutečně hrozí sem tam nějaké to klimbání?
Po scéně ze třech stran ohrazené bílým zábradlím, na němž v zadní části visí záchranný kruh, se pohybuje herecké kvinteto, rovněž oděné v bílém. Každý jednotlivý kostým přitom nějakým způsobem odkazuje k prostředí pláže, bazénu nebo prostě jen teplým krajům – tílka, žabky, klobouky, nohavice mírně vyrolované nad kotníky. Miroslav Zavičár má dokonce místo náušnice rybářskou třpytku.
Zhruba uprostřed jeviště visí téměř přes celou jeho šířku promítací plátno. Marie Poulová sedící na pravé straně scény zády k divákům má před sebou malou kameru a z plátna se na naše hlavy dívá její obličej snímaný v reálném čase. Hereččin příchod, který celé představení zahajuje, působí ovšem spíše jako úvod koncertního vystoupení. Poulová v šedých šatech z lesklé látky zaujímá svou pozici, na několikrát si upravuje šaty tak, aby se lesklý vodopád nikde nemačkal. Vypadá jako pianistka těsně před výkonem, jejíž nahá záda ve vykrojených šatech se skoro nepohnou. Projev ostatních herců se často podobá naučené choreografii plné strnulých gest, Marie Poulová má ten svůj sice značně omezen, přesto je to paradoxně hlavně ona, kdo dodává představení emoční rovinu. Na obraze v nadživotní velikosti lze sledovat i ty nejjemnější mimické záchvěvy – stočený pohled očí, cuknutí v koutcích úst, mírné naklonění hlavy. Občas jsem se přistihla, jak hypnotizuji její portrét a mám pocit, že se pohnul, pak jsem si ale nebyla jistá, jestli to bylo způsobeno frustrací z toho, že se nic neděje a zoufalým hledáním jakéhokoliv záchvěvu, nebo se tvář skutečně hnula. Zpočátku se zdálo, že Poulová zastupuje téměř božskou entitu, která pozoruje ostatní postavy a čas od času na ně reaguje.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do čtvrtka, 22. prosince 2022.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA
ZPĚT K AKTUÁLNÍMU ROČNÍKU

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.ceskatelevize.czhttp://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.