SAD | SVĚT A DIVADLO

Úvodní stránka | archiv II. | texty 223 | Co prožívají ti, kdo přicházejí? (několika česko-ukrajinských spolupracích)
Barbora Etlíková

Co prožívají ti, kdo přicházejí? (několika česko-ukrajinských spolupracích)

Válka, již čtyřiadvacátého února 2022 naplno rozpoutal Vladimir Putin, postavila před české divadlo novou výzvu – jak z pozice člověka žijícího v relativním bezpečí smysluplně spolupracovat s ukrajinskými umělci a umělkyněmi. Ve snaze udělat si přehled o možných přístupech k takovému propojení jsem věnovala několik zimních měsíců průběžnému prozkoumávání česko-ukrajinské inscenační tvorby. Celkem vysoký počet divadel nabídl ukrajinským hercům a herečkám pracovní příležitosti nebo prostě jen určitý čas a prostor na jevišti komukoliv z Ukrajiny, kdo o to projevil zájem. Nakonec jsem z širší nabídky vybrala a navštívila pět představení, z nichž každé odkrývá jiný rozměr mentality lidí, které válka donutila opustit známé prostředí a případně je vystavila bolestné ztrátě kořenů nebo dokonce blízkých. A často také neméně trýznivým pocitům jako je syndrom přežití, strach o blízké nebo nejrůznější druhy úzkostí a jiných psychických obtíží. Současně se mi potvrdilo očekávání, že tyto spolupráce nevycházejí pro české umělce vůbec úkorně. Například pražské Národní divadlo angažovalo do ženského sboru, jenž hraje stěžejní roli v inscenaci Jana Friče Bakchantky, vedle čtyř českých také pět ukrajinských hereček včetně sólistky Oděské filharmonie Olhy Poltorakové. Jednalo se tudíž o spolupráci pro českou stranu až nadstandardně výhodnou.

ženská síla Ženský sbor představuje v Bakchantkách posvátný princip, jenž stojí proti pseudoracionalitě krále Penthea. Vzhledem k interpretačně otevřenému režijnímu stylu lze říct, že záleží na publiku, do jaké míry začlení ukrajinský původ hereček do významové struktury inscenace. Propojení mezi životní situací Ukrajinek a zraňovanými pečovatelskými rozměry ženství staví mnohem víc do popředí jiná intepretace Euripidových textů, a sice titul Trójanky v režii Jakuba Čermáka z uskupení Depresivní děti touží po penězích (stejnojmenné drama spojil režisér s textem Hekabé). Řečtí vítězové v těchto hrách rozhodují o dalších osudech zajatých trojských žen. Mimo jiné o tom, která se stane čí služebnicí nebo manželkou. Krutosti páchané ze strany Řeků vrcholí v momentu obětování Polyxeny na Achillově hrobu. Této zkáze přihlíží její matka Hekabé, manželka posledního trojského krále Priama, jež už předtím přišla ve válce o skoro všechny své syny a došlo také ke ziskuchtivostí motivované vraždě jejího nejmladšího syna Polydóra. Cynické repliky ospravedlňující vraždění ve jménu péče o společenskou rovnováhu působí jako katalyzátory silných emocí plynoucích z křivd, s nimiž se v souvislosti s válkou na Ukrajině dnes a denně setkáváme. V inscenaci s bezezbytku ženským obsazením (
Účinkují Inna Bovkun-Mishakina, Sofiia Brahina, Oksana Langová, Olena Lebanina, Marina Makovii, Daria Novikova, Yulia Pershuta, Kateryna Polietaieva, Maryna Snarskaya, Maria Tatarynova,Věra Timofeeva, Anastasia Vasilieva ad.) se na tomto narativním pozadí v proudech řinou podněty vyvolávající smutek, vztek i zoufalství a často se objevují také metaforické odkazy k nejrůznějším situacím známým z běžného života. Kupříkladu zešílevší Kassandra pěje ódy na svého nastávajícího muže Agamemnóna a má přitom na očích nasazené brýle virtuální reality. Marnost a duševní bolest spojenou s mateřstvím symbolizuje leitmotiv odsávaného mléka, které je shromažďováno v lahvích. Protože je proléváno nadarmo, naváže na sebe také význam ztracené krve – červené tekutiny během představení také hodně proteče. Tato vizuálně metaforická propojení postupem času nabírají na hrozivosti – nejprve jde o menstruační krev, později o brutální krveprolití. Hojně využívány jsou také výrazové možnosti, jež skýtá obsazení žen do mužských rolí: usnadňuje to hyperbolizaci nezdravých genderových stereotypů a jejich tematizaci. Na jevišti se díky takovému uchopení ocitají přerostlí rozmazlení kluci, příliš zabraní do dětinských mocenských her, než aby vnímali cokoliv jiného.

Dočetli jste 10% procent článku, celý je k dispozici jen držitelům e-předplatného, které si můžete zajistit zde

Pokud máte předplatitelský login, tak se prosím přihlaste.

Článek bylo možné odemknout do úterý, 25. dubna 2023.

ZPĚT K OBSAHU ČÍSLA

DĚKUJEME

http://www.mkcr.czhttp://www.mkcr.cz/statni-fondy/statni-fond-kultury-cr/http://www.idu.czhttp://www.divadlo.cz

MEDIÁLNÍ PARTNEŘI

http://www.malainventura.cz/czhttp://www.ceskatelevize.czhttp://www.hisvoice.cz/http://www.tanecnizona.cz/http://www.cinepur.cz/http://www.revuepandora.cz/https://www.i-divadlo.cz/

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.