archiv II. > Archiv III. > Chyba jako výchozí bod
Hana Strejčková

Chyba jako výchozí bod

Jemná divadelně-cirkusová groteska Víta Neznala a kol. Chyba si s nadhledem pohrává s (ne)dokonalostí. Leitmotivem a motorem celé inscenace je nicméně proklamovaná touha po bezchybnosti: čtyři účinkující se potýkají s omyly divadelními, ale procházejí také rejstříkem chyb vlastních nebo obecně lidských. Mezinárodní seskupení, které se v podobné sestavě představilo již před třemi lety inscenací Mimo provoz, sdružuje akrobaty vzdušných disciplín a performery z oblasti tance a fyzického divadla. Specializací Švýcarky Stephanie N‘Duhirahe a českých artistek Elišky Kasprzyk a Elišky Brtnické je závěsná akrobacie na laně a hrazdě, Francouz Florent Golfier a Slovák Viktor Černický jsou zaměření spíše na pohybové divadlo a tanec, přičemž především Golfier využívá i své nadání pro herecké výstupy, které nemají daleko ke standupovému bavičství. K základní sestavě patří i autor hudby Matouš Hejl, jenž v obou inscenacích vytváří osobitý zvukový svět. Nově tým posílil light designér Michal Horáček. Chyba je inscenace na první pohled nenápadná a neokázalá, neusiluje o cirkusový „wow efekt“ ani o tradiční divadelní dramatickou situaci, zalíbení nachází v oslovování diváků a v improvizaci v rámci pevně dané struktury. Není přitom úplně snadné vymezit žánr: Neznal se pohybuje na pomezí fyzického divadla a nového cirkusu. Snad nejlépe sedí označení komorní divadelně cítěný cirkus.

celý text najdete v čísle

Vít Neznal a kol.: Chyba, r.: V.Neznal, 2018.