SAD 4/2020

Miroslav Petříček
PRAVDA KONSPIRAČNÍCH TEORIÍ

RICHARD HOFSTADTER: PARANOIDNÍ STYL V AMERICKÉ POLITICE

Karel Haloun:
O NEJVĚTŠÍM KRAJÍCI ODŘÍKANÉHO CHLEBA

pravda a lež na cestách – díl třetí

Petr Fischer:
PRAVDA ADRENALINU DĚNÍ

listy dokumentární – díl třetí

Peter Benjaminson
ŘEČ JAKO ŠPERK

O BLÍZKÉ BUDOUCNOSTI

z chatové diskuze skupiny „národ je umění“ – podskupiny skupiny „návod na háčkování“

Marie Zdeňková
POKUS O STOPOVÁNÍ NEZACHYTITELNÉHO

dva póly české scénografie

Jozef Červenka
HĽADANIE, NACHÁDZANIE A NEVYDAŘENÁ OSLAVA
(SEZÓNA V OPERE NÁRODNÉHO DIVADLA BRNO A TRI OPERNÉ PREMIÉRY NA SLOVENSKU)
(Jacques Offenbach: Hoffmannovy povídky, režie SKUTR, hudební nastudování Ondrej Olos, Janáčkova opera Národního divadla Brno, 2019; Richard Strauss: Růžový kavalír, režie Jiří Heřman, hudební nastudování Robert Kružík, Janáčkova opera Národního divadla Brno, 2019; Marko Ivanović: Monument, libreto a režie David Radok, hudební nastudování M.Ivanović, Janáčkova opera Národního divadla Brno; Josef Bohuslav Foerster: Eva, režie Dana Dinková, hudební nastudování Marián Vach a Jan Procházka, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2019; Ludwig van Beethoven: Fidelio, režie Bruno Berger Gorski, hudební nastudování Vinucius Kattah, Opera Štátneho divadla v Košiciach, 2020; Antonín Dvořák: Rusalka, režie Martin Kákoš, hudební nastudování Ondrej Olos, Opera Slovenského národného divadla v Bratislave, 2020)

Zuzana Augustová
ZABITÍ Z LÁSKY
(PENTHESILEA V BERLINER ENSEMBLE)
(Heinrich von Kleist: Penthesilea, režie Michael Theilheimer, Berliner Ensemble, 2015)

V RŮŽOVÉM PYŽAMU BLOUMÁME DYSTOPIÍ
rozhovor s profesorkou Doris KOLESCH

Jakub Škorpil
TAKOVÍ JSME BYLI
(DEKAMERON 2020)
(DEKAMERON 2020, námět Tomáš Svoboda, filmová režie Adam Kratochvíl, kamera Vojtech Dvořák a další, střih A.Kratochvíl a Lukáš Táborský, Divadlo na Fidlovačce za spolupráce STUDIO FAMU a Biofilms rental s.r.o, premiéra 20.5.2020 - Luboš Balák: Příručka na zkvalitnění sexu, režie Kateřina Jonášová a Daniel Krejčík; Tomáš Dianiška: Big Brother, režie Adéla Laštovková-Stodolová; David Košťák: Holoubci, režie Jakub Čermák; Digitální karanténa, scénář a režie Jiří Havelka; Alice Nellis: Do vlastních rukou, režie Šimon Dominik; Barbora Hančilová: Pozůstatky něhy, režie B.Hančilová a Ondřej Štefaňák; Dýchej, scénář a režie Kateřina Jonášová; Kristýna Čepková: Nákazou spoutaní, režie Petr Veselý; Finis Coronat Opus, scénář a režie J.Čermák; Coro, Coro, Coro, scénář a režie T.Svoboda)

Barbora Schnelle
INSCENACE TWIN SPEAKS V APLIKACI TELEGRAM
(NĚMECKO)
(vorschlag:hammer: Twin Speaks, adaptace pro Telegram, koncept a performance Gesine Hohmann, Stephan Stock, Kristofer Gudmundsson, Bernhard la Dous, Paula Reissig, Malu Peeters, vorschlag:hammer, 2020)

Dana Silbiger Sliuková
KONIEC STRETNUTIA PRE VŠETKÝCH FORCED ENTERTAINMENT
(VELKÁ BRITÁNIA)
(Forced Entertainment: Ukončit setkání pro všechny, režíroval a hrál Tim Etchells, spolutvůrci a herci Robin Arthur, Richard Lowdon, Claire Marshall, Cathy Naden a Terry O’Connor, Forced Entertainment na platformě Zoom, 2020)

Lucie Hayashi
ZODPOVĚDNOST
(JAPONSKO)

Petr Holý
VE SVĚTĚ KABUKI
(JAPONSKO TRADIČNÍ)

Martin Švehlík
NEDIVADLO V DOBĚ MORU
(ITÁLIE)

Jakub Škorpil
CHLUPY, JEHLIČÍ A EMOCE
(VELMI KŘEHKÉ VĚTVE)
(Velmi křehké větve, námět, scénář a režie Ondřej Sokol, scénář a dramaturgie Markéta Kočí Machačíková, Činoherní klub ve spolupráci s mall.tv a Donio.cz, 2020)

Karel Král
POMEZÍ JINÝCH DIMENZÍ
(MALÝ KATALOG PARALELNÍHO DIVADLA)
(Vnitroměsto, námět a režie Ludvík Píza a kolektiv, rezidenční projekt KALD DAMU, Pomezí, 2020; Za dveřmi čp. 21, námět Barbora Klapalová, koncept a realizace B.Klapalová, Ondřej Levý, Martin Sucharda a Matěj Sybr, Pomezí, 2019; Milý Karle!, autoři Jindřiška Dudziaková a Marie König Dudziaková, Pomezí, 2019; Výlety!, autor a herec Jakub Hojka, Pomezí, 2019; Veduty, autoři a herci Vendula Bělochová a Jan Tomšů, Pomezí, 2017; Silvia Mercuriali a Ant Hampton: Etiketa, Rotozaza, 2004; Nad městem, scénář, režie a zvukový design Kateřina Součková, 2019)

Marek Lollok
O MENŠINÁCH, PŘEDSUDCÍCH A „NORMÁLNOSTI“
(GADŽOVÉ JDOU DO NEBE)
(Jiří Havelka a kol.: Gadžové jdou do nebe. Comedy Ghetto, režie J.Havelka, Divadlo Husa na provázku, 2020)

Kateřina Lesch Veselovská
MEZI NÁMI ŽENAMI
(FERRANTE CLUB)
(Ferrante club, režie Iga Gańczarczyk a Magda Jiřička Stojowska, Studio Hrdinů, 2020)

Fredrik Brattberg
Virus (fuga)

MICHAŁ WALCZAK
ROK KOVOVÉ KRYSY

CRISTIAN CERESOLI
UTRPENÍ PSÁT

MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK
PŘÍBĚH O TOM, ŽE NEJKRÁSNĚJŠÍ STRATEGIÍ JAK PŘEČKAT COVID JE UVĚŘIT V HRDINKU, KTERÁ ZACHRÁNÍ SVĚT


Iva KLESTILOVÁ: WIND OF CHANGE
pravda, láska a ty druhé 4/6

KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 4 - Aquanet
fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete


Číslo otevírá „Pravda konspiračních teorií“, kterou Miroslav Petříček provází ukázku z eseje Richarda Hofstadtera „Paranoidní styl v americké politice“. Třetím, řeckým dílem „O největším krajíci odříkaného chleba“ pokračuje seriál Karla Halouna „pravda a lež na cestách“. Petr Fischer se v dalším „listu dokumentárním“ věnuje tvorbě dua Vít Klusák a Filip Remunda („Pravda adrenalinu dění“). Blok „Pravda… a budoucnost“ pak uzavírá esej Petera Bejaminsona „Řeč jako šperk“ a přepis chatu ze skupiny „národ je umění“ („O blízké budoucnosti“). V bloku „V mlhách… zlatého věku“ píše Marie Zdeňková o charakteristických rysech scénografie „malých“ a „reprezentativních“ divadel („Pokus o stopování nezachytitelného“). Jozef Červenka („Hľadanie, nachádzenie a nevydařená oslava“) píše o sezoně jak v opeře Národního divadla Brno, tak na slovenských scénách. Zuzana Augustová recenzuje Thalheimeru inscenaci Kleistovy Penthesiley v Berliner Ensemble („Zabití z lásky“) a blok uzavírá rozhovor s profesorkou Doris Kolesch o německém imerzivním divadle („V růžovém divadle bloumáme dystopií“). Blok „Pandemické múzy… odtud tam a zpět“ se věnuje (ne)divadelním aktivitám za času koronaviru a rámují ho dva příspěvky Jakuba Škorpila z Čech: první je o projektu Dekameron 2020, deseti nových krátkých hrách českých dramatiků, které uvedlo Divadlo Na Fidlovačce („Takoví jsme byli?“) a druhý o streamovaném seriálu Velmi křehké větve Ondřeje Sokola a pražského Činoherního klubu („Chlupy, jehličí a emoce“). Barbora Schnelle se věnuje inscenace Twin Speaks, kterou na platformě Telegram připravila skupina vorschlag:hammer, a Dana Silbiger Sliuková zoomovému projektu End Meeting for All Forced Entertainment. Lucie Hayashi popisuje v článku „Zodpovědnost“ širší dopady pandemie na japonskou kulturu, zatímco Petr Holý se zabývá jejím vlivem na tradiční žánr kabuki. Situaci v pandemií těžce postižené Itálii popisuje Martin Švehlík („Nedivadlo v době moru“). V bloku „Otvírání… studánek“ předkládá Karel Král pod názvem „Pomezí jiných dimenzí“ malý katalog paralelního divadla, tedy forem, při nichž se divák mění v aktivního partnera, Marek Lollok recenzuje inscenaci Gadžové jdou do nebe, kterou v Divadle Husa na provázku režíroval Jiří Havelka („O menšinách, předsudcích a «normálnosti»“) a Blanka Křivánková píše o inscenaci Ferrante Club, která na motivy knih Eleny Ferrante připravily ve Studiu Hrdinů Ina Gańczarczyk a Magda Jiřička Stojowska. Jako drama čísla nabízíme tentokrát čtyři „Krátké hry z karantény“, které pro Svět a divadlo napsali Fredrik Brattberg, Michaɫ Walczak, Cristian Ceresoli a Maɫgorzata Sikorska-Miszczuk (all q.v.). Cyklus „Pravda, láska a ty druhé“ pokračuje hrou Ivy Klestilové Wind of Change a tento díl komiksu dua Klimáček Danglár Dvojča nese název Aquanet.

krátké hry z karantény Na počátku pandemie oslovila redakce přední evropské dramatiky, aby se libovolnou formou pokusili zpracovat zkušenost „časů koronaviru“. Nor Fredrik BRATTBERG využívá své oblíbené hudbou inspirované formy a v hříčce Virus (Fuga) ukazuje svět jako hračku, kde menší svět je skryt uvnitř většího a ten ještě většího, přičemž se vzájemně kopírují. Polský dramatik Michaɫ WALCZAK popisuje ve hře Rok kovové krysy svět, v němž se mísí reálné dopady pandemie, jako jsou krachující živnosti i lidské vztahy s fantazijní dystopií, kde si vylidněná města bere zpět příroda a člověk člověku se opět stává vlkem. Walczakova krajanka Małgorzata Sikorska-Miszczuk v  Příběhu o tom, že nejkrásnější strategií jak přečkat covid je uvěřit v hrdinku, která zachrání svět přináší intimní spíše monologickou zpověď (polo)fiktivní autorky, jejíž „dvojité zoufalství“ přesvědčí Vesmír, aby to se světem ještě chvíli vydržel a nezdrtil ho morovou ranou. Zcela osobní je Ital Cristian CERESOLI, jenž text Utrpení psát dělí do 30 „variací“ a závěrečné a úvodní árie. Načrtává v něm paralely mezi vlastní těžkou klinickou depresí a stavem, v němž se ocitla pandemií stižená Itálie a především kraj Bergamo, kde Ceresoli žije.