SAD 3/2020

Miroslav Petříček
PRAVDA A FAKTA

     LUDWIK FLECK: VZNIK A VÝVOJ VĚDECKÉHO FAKTU

Karel Haloun
HOŘKÉ ZPĚVY SLADKÉ FRANCIE

pravda a lež na cestách – díl druhý

Petr Fischer
MOORE, MOORE, MOORE

listy dokumentární – díl druhý

Kafka jako software - „Kafka“: Vzdej to!

Karel Král
ZLATÁ ÉRA?
(SUBJEKTIVNÍ POHLED NA POSLEDNÍCH PĚT SEZON V ČESKÉM DIVADLE)

Vladimír Mikulka
V BYTĚ, V PARKU, NA ULICI
(TŘIKRÁT Z FESTIVALU CIRKOPOLIS 2020)
(Claudel Doucet, Cooper Smith: Se Prendre, Claudel Doucet & Cooper Lee Smith,2019; Alexander Vartounhout: Red Haired Man, Alexander Vartounhout, 2018; Eric Longequel, Jay Gilligan: How to welcome the Aliens?, režie Thibault Condy, Compagnie Ea Eo, 2019)

Karel Král
RADOST Z KATASTROFY
(CIRKOPOLIS – OSMÝ DEN)
(La Mob à Sisyphe: Osmý den, Compagnie  La Mob à Sisyphe)

Jan Šotkovský
PEKAŘKY, ZPĚVAČKY, SERVÍRKY, KAMARÁDKY A MATKY
(PŘEDBREXITOVÝ LONDÝNSKÝ MUZIKÁL)
(Jessie Nelson – Sara Bereilles: Servírka, režie Diane Paulus, Adelphi Theatre, 2019; Kator Hall – Frank Ketelaar – Kees Prins: Tina, režie Phyllida Lloyd, Aldwych Theatre, 2018; Craig Lucas – Daniel Messé – Nathan Tysen: Amélie, režie Michael Fentiman, The Other Pallace, 2019; Steven Levenson – Benj Pasek – Justin Paul: Milý Evane Hansene, režie Michel Greif, Noël Coward Theatre, 2019)

KARANTÉNA (DRUHÁ ANKETA Z ČASŮ KORONAVIRU)
(odpovídají Miřenka Čechová, Tomáš Procházka, Anna Davidová, Martin Myšička, Hana Burešová, Michal Dočekal, Lenka Havlíková, Jiří Adámek, Ondřej Sokol a Lucia Repašská)

Petr Fischer
VE VLEKU OSUDU
(VALNÁ HROMADA PAVLA KOHOUTA)
(Pavel Kouhout: Valná hromada, neboli Operce Ovulace, čili Akce Davi, aneb Tři ségry, přímý přenos autorského čtení, Divadlo na Vinohradech, 2020)

S.d.Ch.
TUTÁČ NA TENERIFE aneb pandemický azyl lhostejné šelmy aneb budování kolektivní (kulturní) imunity

(původní seriál v karanténě)

Blanka Křivánková
NEJEN BROADWAY V DOBĚ PANDEMIE
(USA)

Natálie Preslová
POEZIE A FOTOROMÁNY
(FRANCIE)

Paweł Sztarbowski
POZOR! VIRUS
(POLSKO)

DAVID FINNIGAN
ZABÍJEJTE POPÍRAČE KLIMATICKÝCH ZMĚN


Bojovat s idioty a být na sebe hodní
(rozhovor s Davidem Finniganem)

TOMÁŠ DIANIŠKA: BIG BROTHER
(pravda, láska a ty druhé 3/6) 

Vladimír Mikulka
VLASTNÍCI: ZTRACENO V PŘEKLADU
(FILMOVÁ PODOBA HAVELKOVY ÚSPĚŠNÉ DIVADELNÍ INSCENACE)

KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 3 - HAMLET ODSÚDENÝ
(fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete)


Číslo otevírá esej Miroslava Petříčka „Pravda a fakta“, která provází výběr z díla polozapomenutého polského lékaře Ludwika Flecka „Vznik a vývoj vědeckého faktu“. Druhým dílem „Hořké zpěvy sladké Francie“ pokračuje seriál Karla Halouna „pravda a lež na cestách“ a Petr Fischer („Moore, Moore, Moore“) píše v druhém díle „listů dokumentárních“ o tvorbě kontroverzního amerického dokumentaristy Michaela Moorea. Úvodní blok „Pravda… a spása?“ uzavírá zpráva o unikátním projektu umělé inteligence „Kafka jako software“. V bloku „Mlha před námi… mlha za námi“ podává Karel Král v článku „Zlaté éra?“, jak sám píše „subjektivní pohled na posledních pět sezon v českém divadle“. Blok „Co bylo bylo… v Praze cirkus“ se vrací k festivalu Cirkopolis. Vladimír Mikulka („V bytě, v parku, na ulici“) píše o inscenacích Se Prendere Kanaďanů Claudela Douceta a Cooper Simthe, Red Haired Man Belgičana Alexandera Vantourhnouta a How to welcome the Aliens francouzské Compagnie Ea Eo. Karel Král zde v článku „Radost z katastrofy“ recenzuje inscenaci Osmý den francouzské Compagnie La Mob à Sisyphe. Jan Šotkovský sumarizuje v článku „Pekařky, zpěvačky, kamarádky a matky“ svou jarní návštěvu muzikálového Londýna a píše o Waitress Jessie Nelson a Sary Bereilles v režii Adriane Shelly (Adelphi Theatre), Tina Katori Hall, Franka Ketelaara a Kees Prinse v režii Phillidy Lloyd (Aldwych Theatre), Amélie Craiga Lucase, Daniela Messého a Nathana Nysena v režii Michaela Fentimana (The Other Palace) a o Drahý Evane Hansene Stevena Levensona, Benje Paseka a Justina Paula, který je v režii Michaela Grierfa uváděn v Noël Coward Theatre. Blok „Jaro 2020… z Čech na Tenerife“ uvádí „druhá anketa z časů koronaviru“, v níž na čtyři otázky týkající se fungování divadel a divadelníků v čase pandemie a těsně po ní odpovídá deset českých divadelních umělců: performerka a choreografka Miřenka Čechová; herec, skladatel a umělecký ředitel Divadla Alfred ve dvoře Tomáš Procházka; režisérka umělecká ředitelka Divadla Husa na provázku Anna Davidová; herec, režisér a umělecký šéf Dejvického divadla Martin Myšička; režisérka Divadla v Dlouhé Hana Burešová; režisér a umělecký šéf Městských divadel pražských Michal Dočekal; ředitelka Divadla X10 Lenka Havlíková; režisér a zakladatel souboru Boca Loca Lab Jiří Adámek; herec, režisér a umělecký šéf Činoherního klubu Ondřej Sokol a režisérka a umělecká šéfka experimentální platformy D'epog Lucia Repašská. Petr Fischer („Ve vleku osudu“) recenzuje autorské online čtení hry Pavla Kohouta Valná hromada v čase viru z netopýrů…, kterým se dvaadevadesátiletý autor zároveň loučil s veřejnou kariérou a blok uzavírá parodický „původní seriál v karanténě“, který jeho autor S.d.Ch. nazval Tutáč na Tenerife aneb Pandemický azyl lhostejné šelmy aneb Budování kolektivní (kulturní) imunity. Blok „A… Z Broadwaye do ????“ obsahuje články shrnující zkušenosti s existencí divadla v podmínkách pandemických restrikcí. Blanka Křivánková podává v článku „Nejen Broadway v době pandemie“ zprávu o USA a rozepisuje se především o projektu 24 Hour Plays: Viral Monologues, Natálie Preslová („Poezie a fotoromány“) píše o Francii a zmiňuje například projekty Le Culture Truck či Poetické sezení po telefonu a dramaturg a zástupce ředitele varšavského Teatru Powszechnego Paweł Sztarbowski shrnuje v článku „Pozor! Virus“ dění v Polsku včetně vládních opatření na podporu kultury a dopadů krize na finanční situaci již tak prekarizovaných zaměstnanců v kulturním sektoru. Hrou tohoto čísla je tarantinovská groteska (nejen) o ekoterorismu a nebojácné ministryni životního prostředí Kill Climate Deniers australského dramatika Davida Finnigana, a nímž také přinášíme krátký korespondenční rozhovor nejen na témata jeho hry nazvaný „Bojovat s idioty a být na sebe hodní“. Vladimír Mikulka v článku „Vlastníci: ztraceno v překladu“ porvnává divadelní a filmovou verzi úspěšného Společenstva vlastníků Jiřího Havelky. Cyklus krátkých her „Pravda, láska a ty druhé“ pokračuje textem Tomáše Dianišky Big Brother, a třetí díl „fantasy komiksu o posledním zápase divadla s televíziou v našom aj paralelním svete“ dua Klimáček – Danglár Dvojča nese název Hamlet odsúdený.