SAD 1/2020

Miroslav Petříček
O PRAVDĚ, LŽI A PŘETVÁŘCE

       MICHEL DE MONTAIGNE: O KULHAVCÍCH A O LHANÍ

Petr Fischer
NANUKŮV EFEKT PRAVDY

listy dokumentární – předmluva

Yves Grignard
LOUTKA JAKO MODEL INDIVIDUALITY


Cholat Sjachyl
DVOUHLAVÁ DÍVKA DOBÝVÁ SVĚT


CENY DIVADELNÍ KRITIKY
inscenace, herecké výkony, divadlo, česká hra, scénografie, hudba a talent roku 2019

ANKETA KRITIKŮ
ve všech kategoriích včetně největšího zážitku ze zahraničního divadla

Jakub Škorpil
NÁRODNÍ LISTOPAD
(NEJEN SAMETOVÁ SIMULACE)
(SAMETOVÁ SIMULACE, projekt Činohry Národního divadla, Vosto5 a 8lidí: Tribuna, dramaturgie a koncept Ondřej Cihlář, Divadlo Archa, 2019; Federál, koncept a režie 8lidí, Nová budova Národního muzea, 2019; Kabinet, režie Jiří Havelka, Nová scéna Národního divadla, 2019; Jiří Havelka a kol.: Dnes večer nehráme, režie J.Havelka, Slovenské národné divadlo, 2019)

Iva Heribanová
TEXT JAKO MOCENSKÁ ZBRAŇ
(PREZIDENTKY V HADIVADLE)
(Werner Schwab: Prezidentky, režie Kamila Polívková, HaDivadlo, 2019)

Marie Zdeňková
VELKÝ A MALÝ OIDIPÚS
(KRÁL OIDIPÚS)
(Sofoklés: Král Oidipús, režie Jan Frič, Národní divadlo, 2019)

Barbora Etlíková
ZA HARAMPÁDÍM I TAJEMNOU ENERGIÍ
(O /ČESKO/ SLOVENSKÉM NEZÁVISLÉM DIVADLE)
(Divadlo Stoka: Vírus, režie Blaho Uhlár, Divadlo Stoka, 2018; Peter Gonda a kol.: A.T.I.S.M.I.A., režie P.Gonda, Petrohradská kolektiv, 2019; Hlad a chuť: Robinsoni aneb I v Letňanech se dá něco zažít, režie a koncept, Eliška Říhová a Jakub Šulík; SÉRIE, SÉRIE, SÉRIE, SÉRIE, režie Lucia Repašská, D’Epog, 2019; Andrej Kalinka: Eu.genus, režie A.Kalinka, Med a prach, 2018; Temná noc +- Obrazy pre srnky, režie A.Kalinka a Juraj Poliak, Med a prach, 2017)

Josef Rubeš
LIMITY LIVE CINEMA
(KAMERY NA SCÉNĚ, JEDNOU V BERLÍNĚ, TŘIKRÁT V PRAZE)
(Christiane Jatahyová: Julia, režie Ch.Jatahyová, Sesc Copacabana Space Rio de Janeiro, 2011; Virginia Woolfová: Orlando, režie Katie Mitchellová, Schaubühne Berlin, 2019; Witold Gombrowicz: Kosmos, režie Ivan Buraj, Národní divadlo, 2019; Putinovi agenti, podle knihy Ondřeje Kundry, režie Petra Terjnorová, Temporary Collective, 2019)
                                                  
Ester Žantovská
DIVADLU VÍCE ŠKŮDCŮ A MÉNĚ ILUZIONISTŮ

(Škůdci, režie atd. Wariot Ideal, 2019; Sifon, režie atd. Wariot Ideal, 2019; Iluzionista, režie Petr Forman, Wariot Ideal, 2019)

Vladimír Mikulka
JAKO TI DINOSAUŘI
(ČTVRTÁ OPICE)
(Čtvrtá opice, připravili Veronika Švábová, Anežka Kalivodová, Tomáš Procházka, Jonáš Svatoš, Jakub Hybler, Ken Ganfield, Jan Dörner, Lukáš Jiřička, Jan Brejcha, Mikoláš Zika a Adam Pospíšil, Handa Gote research & development, .2019)

Blanka Křivánková
ZA DIKOBRAZEM A Z NEBE NA ZEM
(CONSTELLATIONS III.MY SON LOOKING TO THE SUN)
(Spitfire Company: Constellations III. My Son Looking to the Sun, režie Smrt autora, Spitfire Company, 2019)

Jan Jiřík
ŽÁDNÁ ZEM NA OBZORU
(LUPOVO CAPRI)
(Krystian Lupa: Capri – ostrov uprchlíků, na motivy knih Curzia Malaparteho Kaput a Kůže, režie K.Lupa, Teatr Powszechny, 2019)

Eliška Raiterová
V KRAJI SIMULAKER
(PÁR POZNÁMEK K DIVADELNÍMU FESTIVALU V ČÍNSKÉM WUZHENU)
(Euripidés: Trójanky, režie Theodoros Terzopoulos, Attis Teatro, 2017; Bertolt Brecht: Kavkazský křídový kruh, režie Michael Thalheimer, Berliner Ensemble, 2017; Karamazovi, fantazie režiséra Konstantina Bogomolova podle románu Fjodora Michajloviče Dostojevského, Moskovskij chudožestvěnnyj těatr imeni A.P.Čechova, 2013)

Wolfram LOTZ
O PSANÍ, JISTĚŽE: PRO DIVADLO

PRAVDA, LÁSKA A TY DRUHÉ 1/6 - S.d.Ch.: SEN VALPURŽINY NOCI (žádné drama)

KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 1 KLIMTOV ZIPS
(fantasy komiks o posledním zápase divadla s televíziou v našom aj paralelním svete)

obsah ročníku Svět a divadlo 2019


 

První číslo nového ročníku obsahuje tradiční anketu kritiků, na jejímž základě jsou udělovány Ceny divadelní kritiky (q.v.). Esej Miroslava Petříčka „O pravdě, lži a přetvářce“ provází ukázky z díla Michela de Montaigne „O kulhavcích“ a „O lhaní“ a uvádí tak cyklus na téma „Pravda vs. Lež“, které bude v různých podobách procházet celým ročníkem. Například i v podobě seriálu Petra Fischera o „pravdě“ dokumentárního filmu, který zahajuje předmluvou „Nanukův efekt pravdy“. Úvodní blok „O lhaní… i dvouhlavé dívce“ doplňuje ukázka ze studie Yvese Grignarda „Loutka jako model individuality“ a reportáž Cholata Sjachyla „Dvouhlavá dívka dobývá svět“. V bloku „Pravda… nic než pravda“ píše Jakub Škorpil („Národní Listopad“) o projektu Národního divadla, divadla VOSTO5 a sdružení 8lidí Sametová simulace a o inscenaci Jiřího Havelky Dnes večer nehráme uvedené ve Slovenském národném divadle. Iva Heribanová recenzuje Prezidentky Wernera Schwaba, které v HaDivadle uvedla Kamila Polívková („Text jako mocenská zbraň“), a Marie Zdeňková Sofoklova Krále Oidipa, kterého v národním divadle režíroval Jan Frič („Velký a malý Oidipús“). Barbora Etlíková popisuje v článku „Za harampádím i tajemnou energií“ průniky českého a slovenského nezávislého divadla na inscenacích Vírus Divadla Stoka, A.N.T.I.S.M.I.A. Petera Gondy a kol., Robinson… Elišky Říhové a Jakuba Šulíka, SÉRIE, SÉRIE, SÉRIE, SÉRIEI divadla D’Epog a Eu.geunus a Temná noc+-Obrazy pre srnky divadla Med a prach. V bloku „Nezávislé harampádí… i live cinema“ ji doplňuje studie Josefa Rubeše „Limity live cinema“ v níž píše o inscenacích Christiane Jatahy (Julia), Katie Mitchell (Orlando), Jana Friče (Kosmos) a Petry Tejnorové (Putinovi agenti). České alternativní scéně se věnuje blok „Zvěřinec… alternativy“, kde Ester Žantovská („Divadlu více škůdců a méně iluzionistů“) píše o inscenacích Warriot Ideal Škůdci, SifonIluzionista, Vladimír Mikulkan („Jako ti dinosauři“)Čtvrté opici Handa Gote research & development a Blanka Křivánková (Za dikobrazem a z nebe na zem“)Constellations III.My Son Looking to the Sun Spitfire Company. V bloku „Ostrov… a skanzen“ píše Jan Jiřík o nové inscenaci Kristiana Lupy Capri – ostrov uprchlíků („Žádná země na obzoru“) a Eliška Reiterová („V krajině s reportuje o mezinárodním festivalu v čínském Wuzhanu a o inscenacích Theodorose Terzopoulose (Trójanky), Michaela Thalheimera (Kavkazský křídový kruh) a Konstantina Bogomolova (Karamazovi). Hrou tohoto čísla je „dramatický esej“ Wolframa Lotze O psaní, jistěže: pro divadlo. Comedy Mix bude letos přinášet dramatické miniatury českých autorů pod společným titulem „Pravda, láska a ty druhé“ a cyklus zahajuje S.d.Ch. s textem Sen Valpružiny noci. Prvním dílems názvom Klimtov zips zahajuje i „fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete“ dua Klimáček Danglár Dvojča.
Ceny divadelní kritiky jsou pokračováním Cen Alfreda Radoka. Udělovány jsou na základě prostého součtu hlasů odevzdaných v anketě časopisu Svět a divadlo (letos se jí zúčastnilo 82 kritiků). Inscenací roku 2018 i nejlepší Poprvé uvedenou českou hrou jsou Transky, body, vteřiny, které v ostravském Divadle Petra Bezruče režíroval jejich autor Tomáš Dianiška. Představitel hlavní role Jakub Burýšek se navíc stal Talentem roku 2018 (viz SAD 5/2019, Bergmannová „Tak trochu jiní hrdinové“; v témže čísle vyšel i text hry). Za nejlepší Mužský herecký výkon 2019 ocenili kritici Jakuba Albrechta, který hraje v Divadle pod Palmovkou titulní roli v inscenaci dalšího textu Tomáše Dianišky Bezruký Frantík (viz 6/2019, Žantovská „O muži, který byl samá noha“). Nejlepší Ženský herecký výkon roku 2019 podala Erika Stárková v roli Dívky v muzikálu Davida Bowieho a Endy Walshe Lazarus, který v Městských divadlech pražských - Komedii režíroval Marián Amsler. A právě Městská divadla pražská se stala Divadlem roku 2019. Scénografii roku vytvořil Jakub Kopecký k inscenaci Kytice, kterou v pražském Národním divadle uvedl SKUTR a Hudbu roku 2019 složil Tomáš Vtípil k Woyzeckovi Miroslava Bambuška uváděném v brněnském HaDivadle.