archiv II. > Archiv III. > Z nemocniční dvorany na "dvorek" galerie
Marie Reslová

Z nemocniční dvorany na "dvorek" galerie

Šedivý, těsně předvánoční den. Po špinavém schodišti mířím z parkoviště do dvorany motolské nemocnice. V přítmí se vine apatická fronta na antigenní testy, netečně se míjejí zarouškovaní chodci. Uprostřed atria s prosklenou střechou stojí Cizinec IV. Rozčtvrcený válec na „pomníkovém“ soklu. Mezerami v místech svislých řezů i oválnými okénky ve čtyřech protilehlých obloucích stěn lze zahlédnout jeho divně huňatý vnitřek. Trošku nechutné a zároveň vzrušující - jako pubické ochlupení vykukující z plavek. Venkovní povrch v odstínech černé, šedé a béžové barevně navazuje na okolní dlažbu.
Na první pohled objekt připomíná anatomický řez střevem nebo žílou: zvenku hladký a pevný, uvnitř měkce vystlaný. V hebkém tunelu si umím představit kmitající spermie, jež si hledají cestu k vajíčku. Střevní klky něžně posunující potravu ke konečníku. Výstelky žil.
Objekt konceptuálního sochaře Mateje Al-Aliho je součástí výstavního projektu Capacitas Statua Policlinica, který festival Čtyři dny naplňuje ve dvoraně Nemocnice Motol už druhým rokem. /…/
Velká retrospektivní výstava sochaře Kurta Gebauera ve Veletržním paláci, pořádaná při příležitosti jeho nadcházejících osmdesátin, se dala ještě stihnout v podzimním několikatýdenním uvolnění koronavirové uzávěry. Pro moji generaci, jež dosáhla dospělosti na přelomu 70. a 80 let, byl Gebauer kultovním tvůrcem. Jeho ze země vyrůstající trpaslíci, ve vzduchu se prohánějící plavkyně nebo korpuletní dámy cachtající se v malém českém rybníku s humorem dobývaly na sklonku normalizace zpět veřejný prostor, který si léta uzurpovaly pomníky osvoboditelům nebo socrealistická díla na téma mír.
Gebauer venkovní galerii přijal jako své přirozené působiště, sám sebe jmenoval „obecním sochařem“. Jako by své sochy dělal hlavně pro přítomný okamžik a neaspiroval na věčnost. Jeho opozice k oficiálním, „bronzovým“ umělcům se mimo jiné projevovala i v použití levných, pomíjivých materiálů - sádry, senem vycpaného textilu nebo laminátu.

celý text najdete v čísle

Matej Al-Ali: Cizinec IV, Čtyři dny a Fakultní nemocnice Motol, zahájení výstavy 22.12.2020
Kurt Gebauer
, Národní galerie Praha - Veletržní palác, 6.3.2020-10.1.2021