archiv II. > Archiv III. > Tajemství Vánoc bez dárků (Nora aneb Domeček pro panenky?)
Marie Zdeňková

Tajemství Vánoc bez dárků (Nora aneb Domeček pro panenky?)

/…/ Podle frekvence uvádění je Ibsen Nebeského oblíbený autor. Nora je osmá Ibsenova hra pod jeho režijním vedením (vícekrát nastudoval jen texty a dramatické úpravy Egona Tobiáše). Svou první ibsenovskou inscenaci Přízraky, premiérovanou v roce 1988 právě v Divadle pod Palmovkou (tehdy Divadle S.K.Neumanna), nazývá dnes režisér „prvním dotekem“. Byla tehdy silná svou syrovostí a expresivně naléhavým herectvím. Nepůsobila snad přímo „realisticky“, podléhala však lidským dimenzím. Později se Nebeského inscenace Ibsena zaplňovaly kreaturami hyperbolizovaných kontur (za vydatné pomoci kostýmů výtvarnice Jany Prekové) s těžko uchopitelným jednáním a motivacemi. Byly to inscenace zvláštní, groteskní, zběsilé, dobrodružné, prodchnuté tajemstvím. Vypjatá stylizace se završila až do excentričnosti dovedenou a přesto jímavou Hedou Gablerovou v Divadle v Dlouhé (2016). Nora oproti ní působí ve svém roztomilém růžovém kabátku à la Disney, kontrastujícím se střízlivým šedomodrým okolím, málem prvoplánově. Je tomu skutečně tak? V divadelním programu Nebeský tvrdí, že tajemství má každá žena. /…/

celý text najdete v čísle

Henrik Ibsen: Nora (Domeček pro panenky), režie Jan Nebeský, Divadlo pod Palmovkou, 2017