archiv II. > Archiv III. > Z českých luhů a hájů (Zlatá pláž a Dortel)
Vladimír Mikulka

Z českých luhů a hájů (Zlatá pláž a Dortel)

Na úvod druhé koronavirové sezony byla k vidění dvě nastudování zbrusu nových her domácí provenience. Divadlo Na zábradlí uvedlo Zlatou pláž Jaroslava Žváčka, Divadlo J.K.Tyla (na Malé scéně) Dortel Kryštofa Pavelky. Obě inscenace spojují nejen vnější okolnosti – premiéry plánované na jaro musely být posunuty na září – ale i to, že vycházejí z předloh více méně respektujících tradiční formu. V obou případech se také moralizuje, jakkoli s nadsázkou. Zde ovšem podobnosti končí. Žváček napsal ironickou antimoralitu o tom, že hajzlíka dobrým skutkem nezměníš a dobrá vůle bude vždy po zásluze potrestána; Pavelka se pustil do groteskně přepjaté, leč v jádru vážné satiry na téma češství, mediálního cynismu nebo rozmlženého mravního i historického povědomí.
Žváčkova Zlatá pláž na první pohled zaujme tím, že si troufá jít docela provokativně proti proudu. Ústřední postavou je mladý muž, jehož znetvořená tvář jej od dětství vyčleňuje z normální společnosti: korektní úzus v takovém případě velí předvádění ústrků, které se na handicapované menšině dopouští většina, ať už ze zlé vůle nebo nevědomky, otevřeně či skrytě, individuálně nebo systémově. /…/
Rovněž u zrodu druhé uvažované inscenace stála sympatická snaha o uvedení původní novinky, tentokrát navíc i s lokálním zasazením. Plzeňské Divadlo J.K.Tyla ve snaze navázat na tituly jako Plzeň 1953 (premiéra 2015, režie Ján Šimko) nebo Kabaret Burka (2016, režie Zuzana Burianová) přizvalo dramatika Kryštofa Pavelku a režiséra Adama Skalu. Výsledkem je satirická komedie Dortel (s podtitulem Jak se vaří národ).
Pavelka pojal svou hru jako televizní kuchařskou show, ve které se mají utkat dva typičtí Češi. Naprostý lúzr Václav, neschopný zoufalec, který se prezentuje kolínky s kečupem a laciným salámem, a proti němu buransky sebevědomý Martin, milovník grilování, prorostlého vepřového a piva. Společnou mají přízemní omezenost, svárlivost, nenávist ke všemu nečeskému (a obecněji čemukoli, co přesahuje jejich obzor). Časem se ukáže, že sdílejí také obdiv k „Tomio Okamurovi české hudby“, plzeňskému zpěvákovi Tomáši Hnídkovi, populárnímu pod značkou Ortel. Ten se zhruba v polovině hry objeví na scéně i osobně, poté, co vyjde najevo, že chabou sledovanost soutěže mohou výrazně zdvihnout nenávistné xenofobní výlevy – a moderátor původně nevinné kuchařské show se rozhodne důkladně přitlačit na pilu. /…/

celý text najdete v čísle

Jaroslav Žváček: Zlatá pláž, režie Jan Prušinovský, Divadlo Na zábradlí, 2020
Kryštof Pavelka:
Dortel aneb Jak se vaří národ, režie Adam Skala, Divadlo J.K.Tyla Plzeň, 2020