archiv II. > Archiv III. > V trochu jiném světě (taneční filmy souboru 420People)
Blanka Křivánková

V trochu jiném světě (taneční filmy souboru 420People)

Inovativní taneční soubor 420People podnikl v uplynulém roce dva zásadní přesuny: z Nové scény ND, kde hostoval, do vlastního Studia Maiselovka; a od covidem pozastavených živých vystoupení k tanečním filmům (screendance nebo také dance for camera). Snímky Orígí, Ohně stroje - KonkurzThrough Glass, které 420People uvedli na přelomu roku online, jsou důkazem, že hybridní subžánr, který zejména v posledním desetiletí zažívá díky virtuálním aktivitám ve světě výrazný vzestup, začíná posilovat svou pozici komunikačního média v oblasti tance i u nás./…/
Devítiminutový Orígí (Počátek) vznikl jako součást evropského projektu CLASH! (When Classic and Contemporary Dance Collide and New Forms Emerge), na kterém se soubor 420People podílel. Cílem bylo vytvořit dílo na téma „kolize“, obsažené v anglickém názvu projektu. Václav Kuneš ji v choreografii zpodobňuje motivicky přímočaře prostřednictvím tanečního střetu tří typově odlišných žen: baletky, karatistky a kabaretní tanečnice, které se sejdou v jediném do šediva zbarveném, neutrálním časoprostoru: ve Studiu Maiselovka, kde se film natáčel (stejně jako následné Ohně stroje - Konkurz). Kromě rozdílných pohybových stylů s typickými prvky se jako výtvarně-symbolický leitmotiv odlišnosti uplatňuje obutí všech tří, často zabírané v detailních záběrech./…/
Ohně stroje - Konkurz o stopáži šestnácti minut obsahují i činoherní vstupy na „castingu“ se nudícího režiséra v podání Davida Prachaře, s nímž Kuneš už v minulosti spolupracoval. K audiovizuálním tanečně-hudebním kreacím přibylo mluvené slovo: krátké verbální vstupy v situacích „adept(ka) se představuje“ mají i tanečnice a tanečník. Prachařovy repliky i jednání vytvářejí hyperbolizovanou karikaturu situace dobře známé nejen mezi tanečníky. Sleduje uchazečky a uchazeče prázdným pohledem, předstírá zájem nejapnými, rádoby kamarádskými poznámkami (Krupina, okres Krupina. To je hustý. A to je někde u Prešova?), komolí italštinu („tleskato“) a v komentářích odhaluje nekompetentnost, třeba když na stepaře pokřikuje cosi o „stepistovi“ Kornovi, zatímco si vleže pod stolem listuje novinami a chroustá jablko. O to kontrastněji a překvapivěji pak působí pravidelné výlety tohoto unaveného „strejdy“ v obnošeném svetru do taneční říše bezčasí, kde se i jeho prostřednictvím stává „…hlavním a nejlepším komunikačním prostředkem /…/ tělo, nejlepší technologie a klíč ke komunikaci.“ Na nečekané „expedice“ do jiné dimenze, během nichž pozvolna sám přijímá identitu dalšího tanečníka, se vydává během všech tří vystoupení adeptů./…/
Pokud Konkurz naznačoval už názvem částečnou epičnost, titul sedmiminutového Through Glass signalizuje příklon k lyričnosti. Skutečně má spíše meditativní charakter, který ozvláštňují vizuálně efektní zrcadlová rozostření, zpochybňující kontury obličejů, tanečních akcí a figur. Princip zrcadla se uplatňuje v přeneseném významu i doslova, včetně využití opravdových zrcadlových ploch na Nové scéně. /…/

celý text najdete v čísle

Orígí, choreografie Václav Kuneš, režie a kamera Tomáš Vlček, 420People, 2021
Ohně stroje – Konkurs, choreografie V.Kuneš, režie a kamera Jaroslav Brabec, 420People, 2020
Through Glass, choreografie Sylva Šafková, režie Marek Partyš, kamera Filip Marek, 420People, 2020