Tomáš Kafka
FOTBAL V ČESKU
3m
SYNOPSE
V pražské hospodě nevalné kvality se pravidelně stýkají dva muži středního věku (označeni v textu jako A a B), aby zde vedle konzumace piva podrobili okolní realitu vlastnímu hodnocení. Kdo ví, jak by toto hodnocení probíhalo a do jakých intimních hloubek by se přátelé byli schopni pustit, kdyby nebylo fenoménu fotbalu, jejich společné lásky i závislosti. Díky fotbalu jako metafoře dnešního světa i nástroje k jeho lepšímu pochopení je možné i v pražské pivnici nabývat pocitu, že jste v centru aktuálního dění a to přesto, že výsledky – a to jak existenciální, tak fotbalové - jak se ukazuje, nejsou nic moc.
V prvním obraze přichází jeden z přátel s myšlenkou, zda by nebylo možné dodat českému fotbalovému snažení, které se zdá v podobném úpadku, jako politická kultura celé země, nový smysl tím, že by si český fotbalový svaz vymohl právo hrát proti soupeřům pouze v deseti. Tím by byly porážky nejen předvídatelné, ale i heroické. Vždyť prohrát s přesilou není žádná hanba. To je ostatně jeden z mýtů, kterými se česká společnost ráda v případě nouze utěšuje.
Problémem však, jak se při druhé debatě zdá, není až tak v tom, že české týmy prohrávají, jako, že se nejspíš vůbec nic neděje. Skoro není ani co komentovat. Existenciální obavy by mohly definitivně vytlačit obavy fotbalové. Dočasným únikem se jeví fotbal slovní, známá česká dětská hra na procvičení slovní zásoby.
Při třetí návštěvě hospody se však stane zázrak. Zničehonic se v hospodě objeví Zlatan Ibrahimović, hvězda světového fotbalu. Nadšení obou přátel, A a B, však netrvá dlouho. Po chvíli se totiž ukáže, že se jedná o dvojníka, dílo plastické chirurgie. Ten ke všemu nechtěl být jako Zlatan, ale jako Gahan z Depeche Mode. A a B chtějí vědět jak se žije člověku, který vypadá jako Ibrahimović. Aby se to dozvěděli, museli by si však zaplatit. Jenomže platit za takové informace působí v české hospodě až příliš závazně. Nakonec si český Zlatan udělá sám se sebou selfíčko. Inu, Česko.