archiv II. > Archiv III. > Jako ti psi (Proces Krystiana Lupy)
Jan Jiřík

Jako ti psi (Proces Krystiana Lupy)

Už dlouho nebylo v polském divadle tak očekávané premiéry, jakou se stal Lupův Proces podle románu Franze Kafky. Přípravy začaly v březnu 2016 ve vratislavském Teatru Polském, kde Krystian Lupa dříve s úspěchem uvedl i u nás známé Bernhardovo Mýcení. K vratislavské premiéře Procesu však nikdy nedošlo. Ve stejném roce totiž skončilo funkční období dosavadnímu řediteli divadla Krzysztofu Mieszkowskému a na jeho místo byl vybrán Cezary Morawski. Krystian Lupa, jenž byl členem konkurzní komise, se proti zvolení Morawského ohradil mezi prvními a na protest odvolal zkoušky chystané inscenace. Problémem nebyl pouze způsob výběru nového ředitele (trval pouhých 16 minut), ale podle slov protestujících zejména nedostatečná koncepce budoucího uměleckého směřování této v Polsku i v zahraničí oceňované scény. Celá situace kolem konkurzu připomínala spíše snahu paralyzovat nepohodlný Teatr Polski, který stál v centru politického zájmu již delší dobu. Stačí připomenout skandál vyvolaný zásahem ministra kultury Piotra Glińského (PiS), jenž se necelé čtyři dny po nástupu do úřadu snažil u dolnoslezského hejtmana, pod nějž Teatr Polski administrativně spadá, domoci zákazu premiéry Smrti a dívky v režii Eweliny Marciniak. Důvodem k ministrově intervenci měla být obava, zda ve vratislavském divadle nedochází za veřejné peníze k porušování dobrých mravů a propagaci pornografie (v úvodní, stroboskopem „osvětlované“ scéně vystupovali dva čeští pornoherci). Premiéra Smrti a dívky (21.11.2015) se tak odehrála v atmosféře veřejných demonstrací a mediálních potyček polských politiků. Situaci Teatru Polského moc nepomáhal ani jeho tehdejší ředitel, již zmíněný Krzysztof Mieszkowski, který příslovečně přiléval olej do ohně z pozice další své veřejné funkce - poslance opoziční strany. Člověk nemusí být moc velký cynik, aby blazeovaně neprohlásil, že za takových okolností nikdo jiný než Cezary Morawski konkurz na nového ředitele dolnoslezské scény vyhrát ani nemohl. Nemluvě pak o tom, že Morawski předčil mnohé černé scénáře svých kritiků: bez derniér stahoval původní repertoár, neprodlužoval smlouvy hercům, kteří proti němu protestovali, případně na ně podával pracovně-trestní oznámení, nebo dělal problémy s hostováním Lupova Mýcení v Maďarsku a Kanadě.
Kauza vratislavského Teatru Polského byla prvním případem výměny ředitele polského veřejného divadla, který vyvolal značné pobouření na domácí i zahraniční půdě a jehož scénář se začal více či méně opakovat také v případě dalších polských scén.
V této situaci dostalo znovuobnovení příprav Procesu mezi mnohými divadelníky a diváky až auru zadostiučinění. K zahájení nových zkoušek v téměř stejném hereckém obsazení došlo v létě minulého roku díky spojení Nowého Teatru, jenž je hlavním producentem Lupova díla, se Studiem teatrgaleria (kdysi známé pod názvem Teatr Studio), Teatrem Powszechným, TR Warszawa a četnými, převážně francouzskými partnery ze zahraničí. Ještě před listopadovou premiérou byl Lupův Proces označen za nejdůležitější událost sezony a psalo se o něm, jako by se snad mělo jednat o hamletovskou Past na myši, jíž slavný režisér ukáže na faleš současné politické moci. /…/

celý text najdete v čísle

Krystian Lupa – Franz Kafka: Proces, režie Krystian Lupa, Nowy Teatr Warszawa, 2018.