archiv II. > Archiv III. > Hamlet a Strach
Zuzana Augustová

Hamlet a Strach

Loňský PDFNJ zahájila nejstarší a podle mého soudu také nejlepší z pozvaných inscenací: Hamlet, který měl v režii Thomase Ostermeiera a v podání berlínské Schaubühne premiéru už v roce 2008. Přední německý dramatik a domácí autor Schaubühne Marius von Mayenburg text nově přeložil do současného jazyka a upravil, což znamená, že jej zčásti rozstříhal a přeskupil. Začíná se monologem „Být či nebýt“, jenž úpravě a inscenaci netvoří jen jakýsi prolog, ale i leitmotiv. Vynechány jsou naopak monology, v nichž si Hamlet spílá za svou nerozhodnost a odhodlává se k pomstě.
/…/
S projektem FEAR (tedy STRACH) v Schaubühne se Falk Richter připojil k nejnovějším tendencím německojazyčného divadla, konkrétně k vlně politicky zabarvených inscenací s dokumentárními rysy, vytvořenými kolektivní tvůrčí metodou. FEAR reflektuje sílící pravicově nacionalistická a fundamentalistická křesťanská hnutí v Německu, která mají i značnou politickou moc, a velice adresně kritizuje jejich protagonistky Beatrix von Storch, Frauke Petry či Hedwig von Beverfoerde. Vůči inscenaci se zvedl odpor z neonacistických řad a ze strany AfD (Alternativa pro Německo), vyskytly se anonymní hrozby na adresu divadla i autora a režiséra, extrémní pravicová uskupení usilovala o stažení inscenace, Beatrix von Storch a Hedwig von Bevervoerde dokonce u soudu. Neúspěšně.


celý článek najdete v čísle

William Shakespeare: Hamlet, režie Thomas Ostermeier, Schabühne am Lehniner Platz, 2008.
Falk Richter:
FEAR, režie F.Richter, Schaubühne am Lehniner Platz, 2016.