archiv II. > Archiv III. > Velký sex a malá smrt (edinburský Fringe 2018)
Petr Boháč

Velký sex a malá smrt (edinburský Fringe 2018)

První zastávkou je kabaretně-cirkusový stand up Proslulá prostitutka & nebezpečné děvče (Notorious Strumpet & Dangerous Girl) Jess Love, australské umělkyně, která se divákům rozhodla naservírovat přeslazený koktejl osobní zpovědi o setkávání anonymních alkoholiků, cirkusových výstupů a nepřesvědčivých interaktivních čísel. Již na začátku je při příchodu servírována káva do plastu, nabízeny sušenky z výprodeje a hrací karta na bingo. Po usazení je divák svědkem exploze příběhu s otravným explicitním obsahem. Přehnaně akcentované dokumentárnosti po chvíli nelze věřit. Jess Love se snažila vemluvit divákovi, že vyprávěné se skutečně událo, až její příběhy z prostředí anonymních alkoholiků vyznívaly nepravděpodobně. Podezření zvýšil fakt, že jednotlivé zážitky okamžitě převáděla do nevýrazných novocirkusových a kabaretních čísel. /…/
Taneční představení Prázdno (Void) od skupiny umělců vystupující pod značkou V/DA & MHz, zařazené stejně jako Proslulá prostitutka do programu elitního prostoru Summerhal Venue, bylo zkonstruováno zcela v jiném žánru, počítajícím s odlišnou, řekněme komplikovanější, strategií percepce. Ještě než začne samotná produkce, je přicházející divák vystaven ostrému řezavému světlu. Jediné, co vidí, je v zadním horizontu jeviště umístěný kovový plot překrytý potrhanou celtou. První akce na jevišti má způsobit šok a zároveň uvést do tématu. Ostrý světelný střih, nesnesitelně hlasitý zvuk brzd a kovového nárazu s viditelným pádem těla symbolizují autohavárii. Vše, co následuje, znamená alegorii tohoto tragického okamžiku. Vteřina byla povýšena na věčnost, která je zobrazena sledem abstraktních obrazů. /…/
Pravidelně již pět let stojí nedaleko od Summerhall Venue, na rozlehlé louce Meadows, dva stany, v nichž probíhají produkce Underbelly Circus Hub. Menší, Spiegeltent, secesní dřevěné šapitó, je vyhledávanou atrakcí milovníků kabaretů a cirkusových produkcí (jak víme díky Letní Letné). A hlavní hvězdou letošního ročníku s představením Klub malé smrti (The Little Death Club) byla australská umělkyně Bernie Dieter. Ještě před začátkem uvnitř stanu osazeného zrcadly a vitrážemi vládne vzrušená atmosféra. Dominuje ji žena s černou parukou načesanou à la Audrey Tautou v Amélii z Montmartru. Pohybuje se ladně na vysokých podpatcích, koketuje s příchozími diváky, obchází ty, co už sedí, a důvěrně si s nimi povídá. V její angličtině lze zaslechnout přehnaný německý akcent a zahlédnout mezýrku mezi zuby, kterou dává na odiv. Je evidentní, že v tomto případě se nejedná o žádný žánrový experiment. Bernie Dieter si nechává říkat královna výmarského kabaretního punku a již první píseň je opsaná z návodu, jak dělat dobrý kabaret. /…/
Sólové představení Hvězdný prach (Stardust) ztvárnil s velkým elánem kolumbijský performer žijící v Anglii Miguel Hernando Torres Umba. Jde o příběh o rostlině koka, respektive o sociálních a politických problémech Kolumbie. Jedná se o nízkonákladovou produkci, bez kulis, vystačující si s jedním průsvitným plátnem a projektorem, což je v jistých chvílích nepřekonatelnou vadou, protože i přes enormní nasazení Miguela Umby a jeho schopnosti upoutat pozornost vypadají některé projekce a interakce s nimi až amatérsky. /…/
Hra Coriolanus Vanishes dramatika Davida Leddyho měla premiéru v roce 2017 a hlavní a jedinou roli v ní ztvárnil samotný tvůrce textu. Napsána je tak, že aniž by se muselo přepsat jediné slovo, může ji hrát muž stejně jako žena. V Traverse Theatre, které je jednou z mála městských divadelních scén v Edinburghu, se role zhostila herečka Irene Allan. Hlavní postava, obchodnice se zbraněmi Chris, čeká ve vězení na soud. Nikde není řečeno, proč se tam ocitla a z čeho je obžalovaná. /…/
Loutkové ironické martýrium Nejslavnější loutkové scény smrti (Famous Puppet Death Scenes), vytvořené The Old Trout Puppet Workshop & Friends a poprvé uvedené v roce 2006 na festivalu PuSH, pojímá s odzbrojující upřímností fenomén smrti jako završení absurdity zvané život. Očistným efektem je především smích, který pravidelně ukončuje smrt všemožných loutek. Způsobů je opravdu mnoho: vražda nožem, kladivem, pistolí, nejrůznější bizarní sebevraždy i kruté náhody, snězení zaživa dítětem, zvířetem, nestvůrou, nechybí oběšení ani otrava plynem. /…/

celý text najdete v čísle

Jess Love: Proslulá prostitutka & nebezpečné děvče, režie Dimitri Hatton, Love Is the Drug, 2018
V/DA & MHz:
Prázdno, režie Bex Anson, chor.: Mele Broomes
Bernie Dieter:
Klub malé smrti, koncept B.Dieter, Circus Hub on the Meadows, 2018
Daniel Dingsdale:
Hvězdný prach, režie Alexander Ferris, Blackboard Theatre, 2017
David Leddy:
Coriolanus Vanishes, režie D.Leddy, Fire Exit, 2018
The Old Trout Puppet Workshop & Friends:
Nejslavnější loutkové smrti, režie Tim Sutherland, 2016