SAD 2/2020

Miroslav Petříček
PARRHÉSIA

    MICHEL FOUCAULT: DISKURS A PRAVDA

Karel Haloun
ZA HRANICE VŠEDNÍCH DNŮ
pravda a lež na cestách – díl první

Petr Fischer
PRAVDA NESKUTEČNÉHO ŽIVOTA

listy dokumentární – díl první

INFANTILNÍ NEMUSÍ BÝT DĚTINSKÉ

Carol Lajthay
ASKONASŮV TRIK


DIVADLA JSOU JAKO ŠVÁBI
anketa s nositeli Cen divadelní kritiky - a nejen s nimi

Karel Král
NÁŠ HOLANDSKÝ MISTR
(MOSTY ČASU JIŘÍHO KYLIÁNA)
(KYLIÁN-MOSTY ČASU, choreografie Jiří Kylián, hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, dirigent J.Kyzlink a David Švec, Národní divadlo, 2018/2019)

Lukáš Dubský
MALÁ RODINNÁ PEKLA
(ZIMNÍ SLUNOVRAT V ARÉNĚ A HEDA GABLEROVÁ U BEZRUČŮ)
(Roland Schimmelpfennig: Zimní slunovrat, režie Kristýna Kosová a Adam Svozil, Komorní scéna Aréna, 2019; Henrik Ibsen, Anna Saavedra: Heda Gablerová: Teorie dospělosti, režie Janka Ryšánek Schmiedtová, Divadlo Petra Bezruče, 2019)

Lucie Hayashi
ESO V MORAVSKOSLEZSKÉM RUKÁVU (ROSSINIHO KARTY)
(Rossiniho karty – Následky, choreografie Juanjo Arqués + Rossiniho karty, choreografie Mauro Bigonzetti, Národní divadlo moravskoslezské, 2019)

Jan Kerbr
HRDINOVÉ NEJEN PRO DĚTI
(S PODPISEM VÍT PEŘINA)
(Vít Peřina a kol.: Šššš. Šššš. Hůůů. Haf!, režie Michaela Homolová, Naivní divadlo Liberec, 2019; Vít Peřina, Tomáš Dvořák a kol.: Pozor, Zorro!, režie T.Dvořák, Divadlo Alfa Plzeň, 2019)

Martin Švejda
NOSTALGICKY A OSTENTATIVNĚ
(ŽEBRÁCKÁ OPERA VÁCLAVA HAVLA V PRAZE A BRNĚ)
(Václav Havel: Žebrácká opera, režie David Radok, Městská divadla pražská, 2019; V.Havel: Žebrácká opera, Městské divadlo Brno, 2019)

Ester Žantovská
O LÁSCE, GLOBALIZACI A KLIMATICKÝCH ZMĚNÁCH
(DVAKRÁT MAGNESIA LITERA NA ČESKÝCH JEVIŠTÍCH)
(Josef Pánek: Láska v době globálních klimatických změn, režie Ondřej Štefaňák, MeetFactory, 2019; Bianca Bellová, Lucie Fernzová: Jezero, režie L.Frenzová, Kolonie, A studio Rubín a Divadlo X10, 2019)

Tomáš Procházka
ELEGANTNÍ NEPATŘIČNOST
(OČI V SLOUP)
(Jiří Adámek a kol.: Oči v sloup, režie J.Adámek, Studio Hrdinů, 2019)

Vladimír Mikulka
OBNOVA KLIDU, MÍRU A BEZPEČÍ
(PAŘÍZKŮV KRÁL OTAKAR)
(Franz Grillparzer: Štěstí a pád krále Otakara, režie Dušan D.Pařízek, Volkstheater Wien, 2019)

Zuzana Augustová
IDEÁLY, INTRIKY A VRAŽDY
(CARLOS VERSUS HERMANN)
(Friedrich Schiller: Don Carlos, režie Martin Kušej, Burgtheater, 2019; Heinrich von Kleist: Hermannova bitva, režie M.Kušej, Burgtheater, 2019)

Vladimír Mikulka
MAGICKY O DÁVNÉ KLETBĚ
(KŘÍŽ U POTOKA)
(Karolina Světlá: Kříž u potoka, režie Martin Františák, Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 2018)

Ester Žantovská
ROCKOVÁ BALADA MEZI KAMENÍM A PTAČÍM PEŘÍM
(NA VĚTRNÉ HŮRCE)
(Emily Brontëová, Marie Nováková: Na větrné hůrce, režie Martin Františák, Švandovo divadlo na Smíchově, 2019)

Martina Ulmanová
OBRAZY STARÉHO SVĚTA
(19.STOLETÍ V SOUČASNÉM SLOVENSKÉM DIVADLE)
(Lev Nikolajevič Tolstoj: Vojna a mier, adaptace Alfred Neumann, Erwin Piscator a Guntram Prüfer, inscenační úprava a režie Marián Amsler, Slovenské národné divadlo, 2018; Besnota, adaptace románu L.N.Dostojevského a režie Dodo Gombár, VŠMU - Divadlo Lab, 2019; Jane Austenová: Rozum a cit, dramaturgie Světozár Sprušanský, Divadlo Nová scéna, 2019; Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les, překlad a režie Vladimír Strnisko, Divadlo Jána Palárika v Trnave, 2020; Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor, režie Łukasz Kos, Divadlo Astorka Korzo90 , 2019; Björnstjerne Björnson: Nad našu silu, režie Ján Luterán, Slovenské národné divadlo, premiéra 31.5.2018; August Strindberg: Tanec smrti, režie R.Ballek, Divadla Jána Palárika v Trnave, 2019; Ján Palárik: Zmierenie alebo Dobrodružstvo při obžinkoch, režie Juraj Nvota, Slovenské národné divadlo, 2015; Ján Palárik: Drotár, úprava, režie a hudba Lukáš Brutovský, Divadlo Andreja Bagara Nitra, 2019)

TOMÁŠ DIANIŠKA – IGOR OROZOVIČ
BEZRUKÝ FRANTÍK


ONDŘEJ HÜBL: KENTAUR
PRAVDA, LÁSKA A TY DRUHÉ 2/6

KLIMÁČEK DANGLÁR: DVOJČA 2 VIENOPOLIS
(fantasy komiks o poslednom zápase divadla s televíziou v našom aj paralelnom svete)


Číslo otevírá Miroslav Petříček esejí nazvanou „Parrhésia“, kterým provází ukázku z knihy Michela Foucaulta nazvané „Diskurs a pravda“. Následuje první díl „listů dokumentárních“ Petra Fischera nazvaný „Pravda neskutečného života“ a věnovaný Leni Riefenstahl a jejímu filmu Triumf vůle. V bloku „Pravda o pravdě… a upírech“ následuje rozhovor s konceptuálním umělcem Ianem O’Riordanem („Infantilní nemusí být dětinské“) a článek Carola Lajthaye („Askonasův trik“) o představení Words of Apology. V bloku „Z dožínek …Mosty pro Zorra“ píše Karel Král („Náš holandský mistr“) o taneční inscenaci Kylián - Mosty času pražského Národního divadla. V ní se objevilo pět krátkých choreografií Jiřího Kyliána, které původně vytvořil pro Nederlands Dans Theater. Lukáš Dubský recenzuje v článku „Malá rodinná pekla“ inscenaci Schimmelpfennigova Zimního slunovratu v Komorní scéně Aréna a Hedda: Teorie dospělosti, variaci Ibsenovy hry od Anny Saavedry v Divadle Petra Bezruče. Lucie Hayashi („Eso v moravskoslezském rukávu“) píše o baletní inscenaci Národního divadla moravskoslezského Rossiniho karty obsahující chorografie Juanjo Arquése a Maura Biginzettiho. Blok uzavírá Jan Kerbr článkem „Hrdinové nejen pro děti“ v němž píše o inscenacích n nichž se podílel Vítek Peřina: Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! Naivního divadla Liberec (režie Michaela Homolová) a Pozor, Zorrro! plzeňského Divadla Alfa (režie Tomáš Dvořák). Blok „…žebrácká láska… s očima v sloup“ zahajuje Martin Švejda článkem „Nostalgicky a ostentativně“, kde píše o dvou inscenacích Havlovy žebrácké opery: v režii Davida Radoka (Městská divadla pražská) a Hany Burešové (Městské divadlo Brno). Ester Žantovská recenzuje v článku „O lásce, globalizaci a klimatických změnách“ o dvou divadelních adaptacích knih, které bodovali v literární soutěži Magnesia Litera: Lásce v době klimatických změn Josefa Pánka (režie Ondřej Štefaňák, MeetFactory Praha) a Jezera Bianci Bellové (režie Lucie Ferenzová, A studio Rubín). Blok Uzavírá Tomáš Procházka článkem „Elegantní nepatřičnost“ o inscenaci Jiřího Adámka Oči v sloup uváděné ve Studiu hrdinů. V bloku „a v Rakousku Otakar… i jiní mocipáni“ píše Vladimír Mikulka („Obnova klidu, míru a bezpečí“) o Grillparzerově Štěstí a pádu krále Otakara uvedeném Dušanem D.Pařízkem ve Volkstheater Wien a Zuzana Augustová („Ideály, intriky a vraždy“) recenzuje dvě inscenace Martina Kušeje ve vídeňském Burgtheateru: Schillerova Dona Carlose a Kleistovu Hermannovu bitvu. Závěrečný blok „Česko-Slovenské… století páry“ zahajují dva články o divadelních adaptacích v režii Martina Františáka: Vladimír Mikulka („Magicky o dávné kletbě“) píše o Kříži u potoka Karoliny Světlé ve Slováckém divadle Uherské Hradiště a Ester Žantovská o Na větrné hůrce Emily Brontë ve Švandově divadle na Smíchově. Martina Ulmanová pak v článku „Obrazy starého světa“ píše o slovenských inscenacích děl 19. století: Tolstého Vojně a míru, Björnsonově Nad naší sílu II. a Palárikově Zmierenie alebo Dobrodružstvo při obžinkoch uvedených ve Slovenském národném divadle, Dostojevského Běsech uváděné pod názvem Besnota Divadlem Lab, Austenové Rozumu a citu Divadla Nová scéna, Ostrovského Lese a Strindbergově Tanci smrti Divadla Jána Palárika v Trnave, Gogolově Revizorovi Divadla Astorka Korzo’90 a Palárikově Dotárovi v Divadle Andreje Bagara Nitra. Hrou tohoto čísla je Bezruký Frantík Tomáše Dianišky a Igora Orozoviče, seriál dramoletů „Pravda, láska a ty druhé“ pokračuje Kentaurem Ondřeje Hübla a druhá část komiksu Dvojča dua Klimáček-Danglár nese název Vienopolis.